Türkiye Barolar Birliği Dergisi 158.Sayı

306 6769 Sayılı Sınai Mülkiyet Kanunu Kapsamında “Mal veya Hızmetlerin Aynılığı ya da Benzerliği” rumlanması ve müşterilerin gözünde bir malın/hizmetinkine benzer fonksiyon gören tüm diğer mal veya hizmetlere karşı markanın koruyucu fonksiyonunun uygulanması gerektiği belirtilmiştir.84 Ayrıca bu kriter altında iki ürünün benzer kabul edilebilmesi için kullanım amacı benzerliğine ek olarak bu amaca ulaşma şeklinin de birbirinden tamamen farklı olmaması aranacaktır. Örneğin; kullanıcıların ıslanmaması amacına yönelik “su geçirmez manto” ve “şemsiye” malları benzer sayılamayacaktır. Zira ürünlerin söz konusu amaca ulaşma şekilleri birbirinden farklı olup ilişkilendirilme ihtimali düşüktür.85 c. İlgili Çevre İlgili çevre, geniş anlamda halk olabileceği gibi halkın belirli bir kesimi ya da profesyonel bir çevreden de oluşabilecektir.86 Ürünün kullanım amacı, ürünün hitap ettiği çevreyi de belirlediğinden iki ölçüt iç içe geçmektedir.87 Öte yandan, işlev farklılıklarına rağmen ürünlerin aynı çevreye hitap etmesi nedeniyle benzerliği mümkündür. 20. sınıfta yer alan “balıkçılık sepetleri” ile 22. sınıftaki “balık ağları” ve 28. sınıftaki “yapay balık yemleri, avcılık ve balıkçılık için tuzaklar”ın kullanım şekilleri ne kadar farklı olsa da hitap ettikleri çevre aynıdır.88 6769 sayılı SMK m. 6/1 karıştırılma ihtimalinin tespitinde ölçü olarak “halk” esas alınmaktadır. Halk ile kastedilen de incelenen mal/ hizmetin hitap ettiği ilgili çevredir.89 İlgili çevrenin “geniş anlamda halk” olduğu durumlarda, TÜRKPATENT tarafından ilgili ölçütün benzerlik değerlendirmesine etkisinin olmadığı kabul edilmektedir.90 84 Yargıtay 11. HD, T. 27.04.2015, E. 2015/865, K. 2015/5841 (Kazancı İçtihat Bilgi Bankası, Son erişim tarihi: 06.06.2021). Kararda kullanılan geniş yorum ifadesinin teknik açıdan sorunlu olduğu yönünde bkz. Paslı, s 74, dn. 180. 85 Phillips Jeremy, Trademark Law: A Practical Anatomy, New York 2005, s. 336 (Paslı, s. 75’ten naklen.). 86 EUIPO, Guidelines for Examination of European Union Trademarks, Part C, Section 2, Chapter 2, para. 3.2.7. 87 Paslı, s. 77. 88 Paslı, s. 78. Farklı Nice sınıfında olmalarına karşın, birbirlerine benzeyen mal/ hizmetlere ilişkin diğer örnekler için bkz. Ünsal, s. 48, 49. 89 Uzunallı, s. 684. 90 2021 tarihli Kılavuz, s. 406.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1