307 TBB Dergisi 2022 (158) Dilara Naz GÜLÜM d. Fiziksel Görünüm Ürünlerin yalnızca fiziksel görünümü esas alınarak karıştırılmaya yol açma ihtimali düşüktür. Burada esas olan, malların fiziki benzerliği nedeniyle hitap ettiği çevrenin mallar arasında bağlantı kurması ihtimalidir.91 Aksi halde, diğer ölçütler olmaksızın, tek başına fiziksel görünüm benzerliği nedeniyle benzerlik ortaya çıkması oldukça zordur. e. Satış Yolları/Yerleri Satış yollarının/yerlerinin benzerliği bağlamında üzerinde durulması gereken durum, malların aynı tür dükkanlarda, yan yana ya da çok yakın şekilde aynı reyonda veya rafta satılmasıdır.92 Satış/reklam/ tanıtım biçimleri ise çok belirleyici olmamaktadır.93 AB Fikri Mülkiyet Ofisi İnceleme Kılavuzu’nda malların aynı mağazada satılıp satılmamasından çok aynı bölümde satışa sunulmasının belirleyici olduğu belirtilmiştir. Farklı mecralarda satılması, malların benzer olmadıklarını gösterebilecektir. Örneğin; bisiklet ile tekerlekli sandalye mallarının her ikisi de 12. sınıfa dahil olmalarına rağmen, aynı yerde satılmayacaklarından benzer olarak değerlendirilmeyecektir.94 2021 tarihli Kılavuz’da malların aynı dağıtım kanalı aracılığıyla ulaştırılması halinde ilgili çevre tarafından aynı işletmede üretildiğinin düşünülmesi nedeniyle bu ölçütün benzerliğe etki ettiği belirtilmektedir.95 Ancak 2021 tarihli Kılavuz’da da belirtildiği üzere, günümüzde süpermarketlerde her tür malın satışı gerçekleştirildiğinden ilgili çevre bu gibi yerlerde satılan malların farklı işletmelerden geldiğinin bilincinde olmaktadır.96 Bu nedenle, ilgili ölçütün malların aynı kay91 Paslı, s. 79. 92 Ünsal, s. 38. 93 Paslı, s. 84. 94 EUIPO, Guidelines for Examination of European Union Trademarks, Part C, Section 2, Chapter 2, para. 3.2.6. Paslı, ilgili malların işlev, ilgili çevre, yapı, ikame edilebilirlik gibi diğer ölçütler bakımından da ayrıştığı ve bu nedenle aynı tür mağazada satılsalar dahi benzer olmayacaklarını belirtmiştir. Bkz. Paslı, s. 84, dn. 217. 95 2021 tarihli Kılavuz, s. 404. 96 2021 tarihli Kılavuz, s. 405. Kılavuz’da yalnızca (ya da çoğunlukla) belirli tarz malların bulunduğu, belirli bir alanda uzmanlaşmış mağazalarda satış halinde aynı işletmeden kaynaklanan mallar olduğu algısının oluşacağı, bu nedenle de ölçütün bu durumda değerlendirmede kullanılabileceği belirtilmiştir. Kanımızca, günümüzde sadece tek bir tarz mal satan uzmanlaşmış mağazalarda dahi farklı kaynaktan gelen ürünlerin satılabileceği algısı oluştuğundan benzer kaynaktan
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1