Türkiye Barolar Birliği Dergisi 158.Sayı

308 6769 Sayılı Sınai Mülkiyet Kanunu Kapsamında “Mal veya Hızmetlerin Aynılığı ya da Benzerliği” naktan geldiği izleniminden bağımsız şekilde benzerliğe etki ettiğini düşünmekteyiz. f. Malların/Hizmetlerin Kaynağı AB Fikri Mülkiyet Ofisi İnceleme Kılavuzu’nda malların/hizmetlerin aynı kaynaktan gelmesinin benzer olarak değerlendirilmelerine sebebiyet verebileceği belirtilmiştir. AB Fikri Mülkiyet Ofisi, Canon kararında Avrupa Birliği Adalet Divanı’nın, “halkta malların/hizmetlerin aynı teşebbüsten geldiği ya da ekonomik olarak bağlantı içerisinde olan teşebbüslerden kaynaklandığı algısının oluşması durumunda karıştırılma ihtimali olduğu” şeklindeki ifadesinden yola çıkmaktadır. Bu kapsamda ilgili Kılavuz’da; bu ölçütün de diğer tüm ölçütlerle birlikte değerlendirilmesi gerektiği, “kaynak”tan anlaşılması gerekenin yalnızca üretici olmadığı, malın üretimi ya da hizmetin sunumu kimin kontrolündeyse onun anlaşılması gerektiği belirtilmiştir. Ayrıca ölçütün sınırlı uygulanması gerekmekte ve tüm malların/hizmetlerin bir holding ya da uluslararası bir şirket kontrolü altında sağlanması gibi durumlarda ilgili ölçüt önemini yitirmektedir.97 Doktrinde Uzunallı tarafından da farklı malların fiilen aynı teşebbüs tarafından üretimi halinde, malların benzer olarak nitelendirilmemesi gerektiği, ölçütün tek başına malların benzer olarak değerlendirilmesine yol açmayacağı belirtilmiştir.98 Paslı ise malların üretildikleri teşebbüsün aynı olmasının malları benzer kılmayacağını, ilgili ölçütün malların aynı ham maddeden veya aynı üretim süreci sonucunda üretilmesiyle ilgili olduğunu ifade etmiştir.99 g. Malların/Hizmetlerin Birbirlerine Yönelik Konumları Karşılaştırılan malların/hizmetlerin birbirlerini tamamlaması ya da birinin diğeri yerine ikame edilebilmesi veya rekabet edebilme durumları ürünler arasında bir bağlantı kurulmasına neden olmakta ve bu malları/hizmetleri benzer hale getirmektedir. gelme ve satış yerlerinin/yollarının benzerliği ölçütlerinin ayrı değerlendirilmesi gerekmektedir. 97 EUIPO, Guidelines for Examination of European Union Trademarks, Part C, Section 2, Chapter 2, para. 3.2.8. 98 Uzunallı, s. 687. 99 Paslı, s. 80.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1