310 6769 Sayılı Sınai Mülkiyet Kanunu Kapsamında “Mal veya Hızmetlerin Aynılığı ya da Benzerliği” tan satış mağazaları, elektronik ortamlar, katalog ve benzeri diğer yöntemler ile sağlanabilir). *Bu kısımda mal veya mal grubu belirtiniz.” İlgili alt sınıf, perakendecilik (mağazacılık) hizmeti olarak isimlendirilmektedir ve ürünlerin satışını da kapsayan fakat satıştan daha geniş olan hizmetler olarak tanımlanabilecektir.105 Bu kapsamda, 35. sınıfın 5. alt grubu kapsamında belirtilen ya da belirtilecek olan mallara ilişkin benzerlik değerlendirmesinde, belirtilen malın içerisinde bulunduğu Nice sınıfında başkası adına gerçekleştirilen başvuru/tescil ile benzerlik ihtimali olup olmadığı sorusu gündeme gelmektedir. 2011 yılında yapılan değişiklik öncesinde ilgili alt grupta gerçekleştirilecek başvuruda hangi mal veya hizmetin satışının başvuru kapsamına girdiği belirtilmediğinden, hangi mal sınıflarında aynı veya benzer markanın başkası adına tesciline engel olunabileceği açık değildi.106 Bununla birlikte, alt grubun kapsamı açık olmadığından, herhangi bir mal üzerinde markayı kullanmak üzere tescil ettiren kişiler, satışı için 35. sınıfta da başvuruda bulunmaktaydılar.107 Bu kapsamda, TÜRKPATENT tarafından yayımlanan Eylül 2004 tarihli “Marka ve Coğrafi İşaret Başvurularının Hazırlanması ile İlgili Bilgiler ve Gerekli Belgeler” Kitapçığı’nda; “…01’inci sınıftan 34’üncü sınıfa kadar tanımlanan malları üreten işletmelerin, ürettikleri bu malları pek tabii olarak sattıkları düşünülerek, ayrıca 35.08’de (şu anki 35.05) tescil ettirmeleri gerekmediği” belirtilmiştir.108 Üretilen malın satımının 35.05. sınıf kapsamına giren bir “hizmet” olmadığı, zira bir teşebbüs bünyesinde üretilen malların satılmasının zaten işletmesel faaliyetin doğal sonucu olduğu Paslı/Soykan tarafından da vurgulanmıştır109. 105 Fülürya Yusufoğlu, “Perakendecilik Hizmeti Sınıfı (35.05. Sınıf) ile Ürün Sınıfı Arasındaki İlişkilerin Marka Hukukundaki Etkisi”, GÜHFD, 2018, C. 17, S. 1, s. 338. 106 Deniz Topçu, “Marka Sınıflandırmasında 35. Sınıf İçeriğinin Perakende Satış Hizmetleri Alt Grubu Açısından Sağladığı Koruma”, IJOSPER, C. 7, S. 4, 2020, s. 911. 107 Ali Paslı/İsmail Cem Soykan, “Marka Tescilinde 35.08. Sınıfın Anlamı ve Kapsamı”, Fikri Mülkiyet Hukuku Yıllığı, C. 2, İstanbul 2010, s. 450. 108 Topçu, s. 921. 109 Paslı/Soykan, s. 453.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1