311 TBB Dergisi 2022 (158) Dilara Naz GÜLÜM TÜRKPATENT, Avrupa Birliği Adalet Divanı’nın PRAKTİKER kararına110 atıf yaparak 21 Kasım 2011 tarihi itibarıyla “Müşterilerin malları elverişli bir şekilde görmesi ve satın alması için çeşitli malların bir araya getirilmesi hizmetleri” bakımından uygulama değişikliği yapmıştır. TÜRKPATENT 35. sınıftaki “Müşterilerin malları elverişli bir şekilde görmesi ve satın alması için çeşitli malların bir araya getirilmesi hizmetleri”nin “malın ya da malların satışı hizmeti” olarak değerlendirilmeyeceği, belirtilen hizmetin “perakende satış ortamında malların sunumu hizmeti” olarak kabul edilmesi gerektiği sonucuna varmış ve belirli bir malların belirtildiği hizmet tanımları tescil edilebilir hale gelmiştir.111 Bu açıklamalardan sonra, belirtmek gerekir ki ticaret markaları112 ile hizmet markaları arasında karıştırılma ihtimali ortaya çıkabilecektir.113 Perakende ticaret hizmeti, bu perakende ticarete konu olan mallar ile kural olarak benzer değildir.114 Ancak teşebbüsün dar bir mal grubu satışında faaliyet göstermesi halinde, ilgili çevre bakımından satışa konu mal ile hizmet faaliyetinin aynı teşebbüsten kaynaklandığı izlenimi oluşabileceğinden mal ile hizmetin benzerliği sonucuna ulaşılabilecektir.115 Bu kapsamda, 2011 değişikliği öncesinde “Müşterilerin malları elverişli bir şekilde görmesi ve satın alması için çeşitli malların bir araya getirilmesi hizmetleri” kapsamında belirli bir malın müşterilere sunulması olarak sınırlandırılmamış markaların durumuna değinmek gere110 CJEU, T. 07.07.2005, C-418/02 (ipcuria.eu, Son erişim tarihi: 06.06.2021). Perakende mal ticaretinin ayrı bir hizmet olarak nitelendirilmesi ve bu faaliyet sırasında kullanılan işaretlerin 35.05. sınıf kapsamında marka olarak tescilinin kabulü ilk olarak Avrupa Birliği Adalet Divanı’nın PRAKTİKER kararıyla gerçekleşmiştir. Karar kapsamında, herhangi bir ticari markanın, bu tür hizmetlerle ilgili olarak tescili için ilgili hizmetlerin ayrıntılı biçimde belirtilmesine gerek olmadığı; ancak “bu hizmetlerin ilişkili olduğu mallar veya mal türleri ile ilgili ayrıntıların açıklanması gerektiği” belirtilmiştir (Paslı/Soykan, s. 459, 461.). 111 Çolak, s. 223. 112 Markanın belirli bir mal veya hizmetle ilgili olarak kullanımına bağlı olarak ticaret ve hizmet markası şeklinde ikiye ayrılması mümkündür. Bkz. Arkan, s. 43. 113 Paslı/Soykan, s. 462; Uzunallı, s. 694. 114 Uzunallı, s. 694. Aksi yönde bkz. 2021 tarihli Kılavuz, s. 445; Yusufoğlu, s. 358. 2021 tarihli Kılavuz uyarınca, mallar ve söz konusu malların bir araya getirilmesi hizmetleri arasında düşük düzeyde benzerlik olduğu kabul edilmektedir. 115 Uzunallı, s. 694. Aynı yönde bkz. Beşir Fatih Doğan, “Perakende Satış Hizmeti (35.08) İçin Marka Tescilinde Ortaya Çıkan Sorunlar ve Çözüm Önerileri”, FMR Dergisi, 2009, C. 9, S. 1, s. 24; Paslı, 462, 463.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1