27 TBB Dergisi 2022 (158) Semih Batur KAYA de niyeti sorgular. Emirler meşru görülmeli ve bu içselleştirilmelidir. Olağanüstü halde ideolojik hakimiyet, kültürel hegemonyanın öznesi devlettir. Beyin yıkama ile aklı devre dışı bırakmak ve toplumu ruhani itaate eriştirmek temel amacıdır olağanüstü halin. Devlet böylece görevi rutin işlemleri uygulamak olan kitleyi üretir ve kolay ulaşılabilir insan kaynağı bulur. Olağanüstü hâl yalın bir olgudur; özünde ise yasaklama tekniği bulunur. Teknik bir nesne ile, kuvvet kullanma ile, hukuk dışında ve hukukun üstünde bir kültür ortaya koyar ve bunu insana dayatır. Aslında bu fiili olanda devlet hukukunun bütün ruhu mevcuttur. Olağanüstü hâl bu yönüyle birey için çerçevesi belirsiz, graf bir olgu olsa da devlet için her şey kontrol altındadır. Fiili olanı hukuka önceleyen olağanüstü hâl tekniği determinist bir yazgı haline getirir. Kısacası olağanüstü hâl artık hiçbir muhalefetin olmadığı ancak statükonun korunması için boyun eğmeye uygun daha yüksek bir iktidarın icrasıdır. Sonuç Modern devletin çelişkisi iktidar kaynağının ilahi alandan ayrımlanmasına rağmen bu sefer kendisini kurgusal ancak yeryüzününmeta ötesi bir bütünü olarak görme yanılgısıdır. Devlete olgusunun derinlik kazanması ve hukuk ötesi bir varlık, bir dünya tini olarak belirtilmesi bu yanılmasının sonucudur.58 Bu durum modern devletin var oluş sürecindeki anayasallaşmaya, yani demokratik bir hukuk devletine evirilmesine yönelik olarak geliştirilen arkaik bir bilinç yansıması ve direnç noktasıdır. Ancak bu tür bir iktidar metamorfozuyla adeta bir yeryüzü hayaletine dönüşen modern devlete karşı hak ve özgürlük bilinci ve yeryüzünden gökyüzüne doğru ideal bir yönetime varma tırmanışı devam etmektedir. Bireyin iktidar ve modern zamanlardaki bir tür başkalaşımı ile beliren devlet ile ilişkisi oldukça ilgi çekici ve heyecan verici sürece tanıklık etmektedir. 58 Abrams’a göre devlet “siyasi uygulamaların maskesinin ardındaki gerçeklik değildir; devletin kendisi siyasi uygulamaların olduğu gibi görülmesini önleyen bir maskedir. Devlet […] mantıksızlıktaki mantık, amaçsız koşulların amacı, vatandaşların afyonudur”. Philip Abrams, “Notes on the Difficulty of Studying the State”, Journal of Historical Sociology, C. 1, S. 1, 1988, s. 82.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1