28 2017 Anayasa Değişiklikleri Çerçevesinde Olağanüstü Halin Hukuki Rejimi Üzerine ... Hıristiyan düşüncesinde bireyin “Tanrının küçük bir modeli”59 olarak görülmesinin belki de bir yansıması olarak kutsallaştırılan iktidar karşısında bireyin bu kez modern devletin bir türevi ve onun küçük bir modeli olarak şartlandırılması hak ve özgürlük bilincinin gelişim serüvenin vardığı alanda sorgulanması olağan karşılanmalıdır. Bu sorgulama sürecinde öncelikle aşılması gerekilen iki aşama bulunmaktadır. İlk olarak iktidarın kaynağının ilahi alandan bütünüyle ayrımlanması ve reel düzlemde hukuki bir yaklaşım üzerinde temellendirilmesi gerekir. Böylece iktidarın meta ötesi bir olgu olmadığı ve dolayısıyla yönetimin dünyevi bir tasarım olduğu sonucuna ulaşılır. Dolayısıyla modern devlet kurgusal bir mekanizma, siyasi iktidar bu mekanizmanın işleyişine ilişkin hukuki bir olgudur. Aksi takdirde devlet-iktidar hukukla sınırlandırılsa bile devletin küçük modelleri olarak bireylerin anlam dünyalarını hukuk kültürü doldurmak mümkün olmaz. Öte yandan devlet ve iktidar pratiği olağan hal için mi tasalanmıştır yoksa olağanüstü hal için mi? Olağanüstü hâl olgusunun rasyonelitesini olağan hal üzerine kurguladığımızda başka olağanüstü hâl üzerine kurguladığımızda başka ontolojik dayanak ve pratik sergilenir. Modern devlet şiddet tekeli ve tekilliği üzerine kurulmuştur. Machiavelli’den Hobbes’a modern devletin kurucuları devlet ve iktidar pratiğini olağanüstü hâl üzerine tasarlamışlardır. Ancak demokratik hukuk devleti olgusu tam da bu yaklaşımın karşısında konumlanmaktadır. Demokratik hukuk devleti olağan hal üzerine kurulmuştur; olağan hal asıl olağanüstü hal istisnadır. Öyle ki; olağanüstü hâl de demokratik hukuk devletinde demokrasiyi ve hukuk devletini koruyucu ve geliştirici şekilde uygulanır. Yönetim iradesinin iktidar olgusu ile iletişim ve etkileşimini çözümlemek doğrultusunda en açıklayıcı olgu olağanüstü haldir. Olağanüstü hâl demokratik hukuk devletine varma tırmanışında iktidarı bekleyen en gerçekçi olgudur. Bu bağlamda iktidar olgusu olağanüstü halin kendisi olarak somutlaşmaktadır. Dolayısıyla iktidar bir anlamda kriz hali ile yönetim faaliyeti demektir. Totaliter bir yönü olan ola59 Ayferi Göze, “Hıristiyan Düşüncesinde ve Thomas Aquino’da Siyasi İktidar Karşısında Ferdin Durumu”, İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası, C. 32, S. 2-4, 1966, s. 684.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1