Türkiye Barolar Birliği Dergisi 158.Sayı

475 TBB Dergisi 2022 (158) Gökey SARAÇYAKUPOĞLU / Ali ÖZGÖKTAŞ III. Bir Takımada Devleti Olarak Endonezya ve Takımada Sularını Düzenlemeye İlişkin Faaliyetleri Jeopolitik konumu nedeniyle uluslararası ticaret ve denizaşırı seyrüsefer açısından oldukça önemli olan Endonezya; Malakka Boğazı ve uluslararası taşımacılıkta yoğun bir şekilde kullanılan su yollarına sahip olmasının meydan getirdiği stratejik etki ile uluslararası ticarette başaktör olan birçok devletin dikkatini çekmiştir. Bunda, her tonajdan geminin yanaşabileceği birçok uluslararası limana sahip olması da etkili olmuştur. Başkenti Cakarta şehri ise, dünyanın en kalabalık metropollerinden biridir. Endonezya, dünyanın en büyük takımada devleti olarak kabul edilmektedir. Yüzölçümü, 5.193.250 km2 olup; yaklaşık 17.508 adet adadan oluşmaktadır. Coğrafi anlamda bir takımada niteliğinde olduğundan, oldukça geniş deniz yetki alanına sahiptir. Egemenliğinde bulunan ve egemen haklarını uygulayabildiği deniz yetki alanlarının kapsadığı alan yaklaşık 5.800.000 km²dir. Söz konusu alanın 300.000 km²sini karasuları, 2.800.000 km²sini takımada suları, 2.700.000 km²sini ise münhasır ekonomik bölge oluşturmaktadır.58 Dünyanın en büyük takımada devleti olmasının yanı sıra Endonezya; dünyanın en geniş üçüncü münhasır ekonomik bölgesine sahiptir.59 Bu noktaya gelmesinde Endonezya’nın uluslararası toplum tarafından bir takımada devleti olarak kabul edilmesinin büyük etkisi bulunmaktadır. Endonezya, Hollanda’dan ayrılarak bağımsızlığını kazandığı 17.08.1945 tarihine kadar bir takımada devleti olarak kabul edilmemiştir.60 Endonezya’nın uluslararası toplumun ilk takımada devleti olarak kabul edilmesinin temelinde, orta okyanus takımadası kavramının uluslararası toplum tarafından düzenlenme süreci bulunmaktadır. Bu sürecin ilerleyişine katkı sağlayan devletler arasında Endonezya da bulunmaktadır. Endonezya, takımada devleti kavramının Studies”, Ocean Development & International Law, 2015, C. 46, S. 1, s. 61. 58 Dıkdık Mohamad Sodık, “The Indonesian Legal Framework on Baselines, Archipelegic Passage, and Innocent Passage”, Ocean Development & International Law, 2012, C.43, S. 4, s. 330. 59 Butcher, “Becoming an Archipelagic State: The Djuanda Declaration of 1957 and the “Struggle” to Gain International Recognition of the Archipelagic Principle”, s. 30. 60 a.g.e. s. 33.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1