Türkiye Barolar Birliği Dergisi 158.Sayı

480 Uluslararası Deniz Hukuku Kapsamında “Takımada” Kavramı ve Bir “Takımada Devleti” ... miline çıkarma önerisini desteklemiştir. Kusumaatmaja’nın çözümünün Endonezya’yı bütünleştirmesi, çözümü çekici kılan hususlardan en önemlisi olarak nitelendirilmiştir.75 13 Aralık 1957’de toplanan kabine üyeleri, Kusumaatmaja’nın çözümünü ve karasularının on iki deniz miline çıkarılması düşüncesini kabul etmiştir. Ancak on iki deniz mili genişliğindeki karasularının, tüm takımadayı çevreleyen düz esas hatlardan itibaren ölçülmeye başlanacağı belirtilmiştir. Aynı toplantı sonucunda üstünde anlaşılan hükümler, “Endonezya Cumhuriyeti’nin Su Alanlarına İlişkin Deklarasyon (Djuanda Deklarasyonu)” adıyla ilan edilmiştir. Söz konusu Deklarasyon’un, Endonezya devletinin kara ve deniz ülkesinde bütünlüğü sağladığı belirtilen maddesi şöyledir; “…Endonezya devletini oluşturan adaları çevreleyen, birbirini bağlayan, ve adalar arasındaki tüm sular… Endonezya devletinin topraklarının ayrılmaz parçalarıdır ve bu nedenle Endonezya devletinin münhasır egemenliği altındaki iç veya ulusal suların bir parçasıdır.” Buna ek olarak, Deklarasyon’da Endonezya’nın denizaşırı ticaretini korumak amacıyla şu düzenlemeye de yer verilmiştir: “Yabancı gemilerin bu iç sulardan zararsız geçişi, ihlal veya müdahale söz konusu olmadığı sürece garanti altındadır.” Karasularına ilişkin olarak ise “(Genişliği on iki deniz mili olan) Karasularının genişliği, Endonezya adalarının en dış noktalarını birbirine bağlayan esas hatlardan itibaren ölçülür.” ifadesine yer verilmiştir.76 KBBS öncesinde uluslararası toplumda bu yönde bir iradenin ortaya çıktığından yukarıda bahsedilmiştir. Buna rağmen, Konferans 75 Endonezya halkının büyük bir bölümü, 1950’li yıllarda Endonezya’nın toprakları arasında bütünlüğü sağlayamamasını bir “zayıflık” olarak görmüştür. Bunun bir sonucu olarak, Endonezya’nın uluslararası sulardan oluşan “delik”lerden ibaret bir ülke olduğu kanısı yerleşmeye başlamıştır. Diğer taraftan bu bölünmüşlüğün, Endonezya kanunlarının uygulanmasına ve Endonezya’nın ulus olma bilincine de engel olduğu düşünülmüştür. Takımadalara düz esas hattın uygulanması, Endonezya’nın karşılaştığı sorunlarla başa çıkabilmesini sağlarken, buna ek olarak birleşik bir Endonezya imajını da yaratmıştır. (Butcher, “Becoming an Archipelagic State: The Djuanda Declaration of 1957 and the “Struggle” to Gain International Recognition of the Archipelagic Principle”, s. 38.) 76 Djuanda Deklarasyonu’nun, en kısa sürede yasalaştırılması planlanmış ve Şubat 1958’de başlaması planlanan Deniz Hukuku Konferansı’nda durumunu koruyacağı belirtilmiştir.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1