481 TBB Dergisi 2022 (158) Gökey SARAÇYAKUPOĞLU / Ali ÖZGÖKTAŞ sonucunda Sözleşme’ye takımada kavramına ilişkin bir düzenleme getirilmemiştir. Bu durum, eski kolonicisi Hollanda ile geçiş rejimi konusunda çeşitli sorunlar yaşayan Endonezya’nın aynı yıl içinde güvenlik ve savunma amacıyla belirli deniz alanlarını kendi balıkçılık gemileri dışındaki tüm yabancı gemilere kapatmasıyla etkisini göstermiştir.77 Ancak yine de Djuanda Deklarasyonu’nun hem uluslararası toplum genelinde hem de Endonezya özelinde takımada devleti kavramının temellerini attığı söylenebilir.78 Endonezya’nın yaptığı bu düzenleme, özellikle deniz ticaretinde yoğun bir şekilde kullanılan boğazları ve deniz alanlarını iç sular niteliğine getirdiğinden başta Hollanda olmak üzere denizci devletler tarafından ağır bir şekilde eleştirilmiştir79. Devletlerden gelen tepkilerin merkezinde, Endonezya’nın seyrüsefer serbestisi ve açık deniz ilkelerini ihlal ettiği iddiaları yer almıştır. Deklarasyon’a gelen tepkiler, 1960 Deniz Hukuku Konferansı’nda da devam etmiştir. Özellikle ABD delegesi, Deklarasyon’u “tüm milletlerin ortak mülkiyeti olan açık denizin azaltılması” olarak nitelendirmiştir. Sovyetler Birliği de dahil olmak üzere birçok devletten tepki alan Endonezya, kınama haricinde başka bir yaptırımla karşılaşmamıştır. Uluslararası toplumda böyle bir muhalefet ile karşılaşan Endonezya Hükümeti, ilk başta Djuanda Deklarasyonu’nu yasalaştırma kararında çekingen bir tavır gösterse de 1960’ta yapılacak olan Birlemiş Milletler Deniz Hukuku Konferansı’nın yaklaşmasıyla birlikte kararını uygulamaya koymuştur. Djuanda Deklarasyonu, 18.02.1960 tarihinde 4 sayılı Endonezya Suları Kanunu ile resmen ilan edilmiştir.80 Endonezya Suları Kanunu’na, ülkeyi çevreleyen 196 düz esas hattın koordinatlarını ve esas hatlardan on iki deniz mili kadar uzanan 77 Barbara Kwiatkowska, “The Archipelagic Regime in Practice in the Philippines and Indonesia - Making or Breaking International Law?”, International Journal of Estuarine and Coastal Law, 1991, C. 6, S. 1, s. 15-16. 78 Butcher, “Becoming an Archipelagic State: The Djuanda Declaration of 1957 and the “Struggle” to Gain International Recognition of the Archipelagic Principle”, s. 40. 79 John R. Brock, “Archipelago Concept of Limits of Territorial Seas”, International Law Studies, 1980, C. 61, s. 333-34. 80 Butcher, “Becoming an Archipelagic State: The Djuanda Declaration of 1957 and the “Struggle” to Gain International Recognition of the Archipelagic Principle”, s. 41.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1