500 Ceza Mahkemeleri Uluslararası Rezidüel Mekanizması yi bir kenara bırakarak uluslararası bir önlem almak için siyasi irade oluşturmaları mümkün hale gelmiş ve böyle bir mahkeme kurulabilmiştir.28 Ayrıca bir Güvenlik Konseyi karar eki olarak YUCM Statüsü, BM Andlaşması’nın 25. maddesi uyarınca tüm üyeler için bağlayıcı niteliktedir. Hiç kuşkusuz, böyle bir sonuca, bir andlaşma müzakeresiyle ulaşılması hiçbir zaman mümkün olmayacaktı.29 YUCM Statüsü, kısmen Nürnberg ve Tokyo Mahkemelerinden emsaller taşımaktaydı.30 Statü hazırlanırken hem Nürnberg ve Tokyo mahkemelerinin Statüleri, hem de kalıcı bir Uluslararası Ceza Mahkemesi için hazırlanan taslak statü ile çeşitli üye devletlerin tavsiyeleri de dikkate alınmıştır.31 YUCM, “galiplerin adaleti” olarak eleştirilen kendisinden önceki mahkemelerden farklı olarak galip devletlerin bir organı değil, uluslararası toplumun bir organı olarak kurulmuştur. Bu anlamda uluslararası toplumdan gelebilecek eleştirileri en aza indirgemek için ciddi bir çaba sarf edilmiştir. Hukuken Güvenlik Konseyi’nin yardımcı kuruluşu niteliğinde olmakla birlikte YUCM, bağımsız bir mahkeme niteliğini haizdir.32 YUCM yargılamaları esnasında Savcılık/Tadić davasında Mahkemenin yetkisine üç nedenle itiraz edilmiştir. Tadić ilk olarak Güvenlik Konseyi tarafından mahkemenin hukuka aykırı olarak kurulduğunu iddia etmiştir. Sonrasında yerel mahkemelere göre bu mahkemeye öncelik verilmesinin uygun olmadığını belirtmiş ve son olarak da Mahkemenin yalnızca uluslararası çatışmalar kapsamında işlenen insanlık suçlarını yargılayabileceğini ileri sürerek Bosna-Hersek’te yaşananların bir iç savaş olduğunu ve uluslararası niteliği bulunmadığını iddia etmiştir. Bu iddialar üzerine inceleme yapan Mahkeme, kendisinin hukuki bir biçimde kurulduğunu belirterek Güvenlik Konseyi kararının hukukiliğini incelemeye girişmiştir. Bu inceleme üzerine Mahkeme, Güvenlik Konseyi’nin BM Andlaşması’nın VII. bölümü kapsamında barış 28 Maogoto, s. 66. 29 Ilias/Nash, s. 340. 30 McGoldrik, s. 24. 31 Maogoto, s. 67. 32 McGoldrik, s. 24.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1