Türkiye Barolar Birliği Dergisi 158.Sayı

44 Türk Hukukunda Malvarlığının İç Dondurulması C- Malvarlığı Tanımı Uyumlu Hale Getirilmiştir 7262 sayılı Kanun’un 35. maddesi ile değiştirilen 6415 sayılı Kanun’un 2. maddesinin (ç) bendindeki malvarlığı tanımı genişletilmiştir. Buna göre, malvarlığının dondurulması kararına konu olacak malvarlığı tanımı, bir gerçek kişinin ya da tüzel kişinin doğrudan ya da dolaylı olarak kontrol ettiği fon ve gelirler ile “bunlardan elde edilen” fon ve gelirleri; ayrıca listelenecek kişi, kuruluş ve organizasyonlar adına ya da hesabına hareket eden kişiler, bu kişilerin mülkiyeti ve zilyetliğindeki fonlar, gelirler, bunların birbirine dönüştürülmesinden elde edilecek menfaat ve değerleri ihtiva edecek şekilde değiştirilmiş ve genişletilmiştir. Bu bağlamda, adına ve hesabına hareket eden kişi ile gerçek faydalanıcı kavramlarını da açıklamak gerekmektedir. Malvarlığı tanımı, FATF IV. Tur karşılıklı değerlendirme raporunda, FATF standardını karşılamadığı eleştirisine konu olduğu için düzenlemeyle uyum sorunu giderilmiştir.29 Burada gerçek ve tüzel kişinin adına ve hesabına hareket eden kişilerin temsil, vekâlet, gerçek faydalanıcı ilişkisi içinde bulunmaları önem taşımaktadır. Ancak bir hukuki ilişki çerçevesindeki temsil ve vekâlet ile gerçek faydalanıcıyı da ayrıştırmak lazımdır. Zira kimi zaman gerçek faydalanıcıyı tespit etmek zordur. Hatta neredeyse imkânsızdır. Ancak fiilen hesaplar üzerindeki kontrol, bir paranın çekilmesi için kısmi yetki verilmesi, banka hesapları üzerinde yetki gibi durumlar da adına ve hesabına hareket etme unsurunu karşılamaktadır. D- Dondurma Kararlarının Etkisi Netleştirilmiştir FATF IV. Tur karşılıklı değerlendirme raporunda, malvarlığı dondurma kararının Türkiye’de etki doğurmadığı eleştirisinde bulunulmuştur. Bu eleştiriyi karşılamak için 7262 sayılı Kanun’un 42. maddesi ile 6415 sayılı Kanun’un 15. maddesinin ikinci fıkrası değiştirilmiş ve maddeye yeni bir fıkra eklenmiştir. Buna göre; haklarında malvarlığı dondurma kararı verilen kişi, kuruluş ve organizasyonlar yararına fon toplama ya da finansal hizmet veren kişilere 1 ilâ 3 yıl ile on bin Türk lirasından iki milyon Türk lirasına kadar idari para cezası verilebilmesine imkân sağlanmıştır. Böylelikle dondurma kararının etki sahası da genişletilmiştir. 29 Turkey Mer. 2019, bkz. 123 ilâ 138. s.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1