Türkiye Barolar Birliği Dergisi 158.Sayı

47 TBB Dergisi 2022 (158) Hayrettin KURT durma rejiminde dondurma, bir idari tedbir türü olan yasaklama, geçici olarak askıya alma, izin vermeme şeklinde ortaya çıkmaktadır. İçişleri ve Hazine ve Maliye Bakanlarının ortak kararıyla Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girecek olan iç dondurma kararı, hukuki, ekonomik ve yarı yargısal bir nitelik taşımaktadır. Komisyon’un, iç dondurma konusu edilecek kişilerle ilgili “makul sebep” delil standardı, kamu düzeninin korunması amacına yönelik bir kolluk tedbiri mahiyetindedir. Bu kolluk tedbiri, mahiyeti gereği sınırlandırıcıdır. Zira kararın alındığı tarihten itibaren kişi, kuruluş ve organizasyonlar şahsi malvarlıkları üzerinde herhangi bir tasarrufi işlem yapamayacakları gibi, üçüncü kişiler de bu kişilerle mali herhangi bir ilişkiye de giremezler. Karar, kolluk faaliyetlerinden “faaliyetin durdurulması”, “lisansın askıya alınması”, “ruhsatın geçici olarak askıya alınması”, “toplantı ve gösteri yürüyüşlerinin tatil edilmesi” gibi diğer kolluk faaliyetlerine benzemekte olup, dondurma kararı süreklilik taşımayıp süreli olarak bir malvarlığı tatil edilmektedir. Bu tatil, sınırlandırıcıdır. Diğer taraftan, malvarlığı dondurulan kişiler, malvarlıkları üzerinde, MASAK Başkanlığı’nın izni dâhilinde sınırlı tasarruflar da yapabilmektedir. Bu kapsamda malvarlığı üzerinde sınırlı olarak idame, iaşe ya da temliki tasarruflar Başkanlığın izni dâhilinde yapılabilecektir. B. İç Dondurma Küllidir İç dondurma, mülkiyet hakkının kısıtlanması sonucunu doğurabilecek bir tedbirdir. Bu tedbirin, kararın alınması sürecinde yargı kararı olmaksızın doğrudan idari bir kararla tamamlanması Anayasa’nın 35. maddesi bakımından eleştiri konusu edilebilir. Mülkiyet hakkının sınırlandırılmasının ancak kanunla yapılabilmesi bu özel sınırlandırma sebebinin yanında Anayasa’nın 13. maddesindeki sınırlama sebepleri ile birlikte değerlendirildiğinde idarenin “makul sebep” gibi bir kavrama normatif, sınırlı, açık, kapsamı belirli anlam verme zorunluluğu doğuracaktır. Diğer taraftan, Değerlendirme Komisyonu kararı ile ilgili bakanların dondurma kararı alması, kanunla yetkili bir idari merciin tasarruf66, S. 3 (2017), s. 632.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1