Türkiye Barolar Birliği Dergisi 158.Sayı

56 Ötanazi landırarak ölümü hızlandırmasıdır.10 Pasif ötanazi hastaya hayatını uzatacak girişimlerin yapılmaması, sonlandırılması ya da hareketsiz kalınması sonucunda hastanın doğal ölümünün sağlanması şeklinde tanımlanabilir. Bu itibarla pasif ötanazi kanun gereği tıp mesleği mensuplarına bağlanan yaşatma sorumluluğunun yerine getirilmemesi ya da sona erdirilmesi sayılan hareketsizlik hallerini de içermektedir.11 Bu aşamada beyin ölümüne de değinmek gerekmektedir. Beyin ölümü, santral sinir sistemi fonksiyonlarının geri dönülemez şekilde kaybolduğu ve yapılan tüm müdahalelere karşın hastanın iyileşme olanağı bulunmadığı durumlarda kabul edilmektedir. Bu itibarla, gerçek ölüm, beyin ölümüdür. 2238 sayılı Organ ve Doku Nakli Hakkında Kanun’un 11. maddesine göre, “Bu kanunun uygulanması ile ilgili olarak tıbbi ölüm hali, bilimin ülkede ulaştığı düzeydeki kuralları ve yöntemleri uygulamak suretiyle, biri kardiyolog, biri nörolog, biri nöroşirurjiyen ve biri de anesteziyoloji ve reanimasyon uzmanından oluşan dört kişilik hekimler kurulunca oy birliği ile saptanır.” Bu itibarla beyim ölümü gerçekleşmiş olan kişiden ancak bu şartlarda organ ve doku nakli mümkündür. Kanun’la ilgili olan yönetmelikte ise, “hasta yakınına beyin ölümü deklare edildikten sonra organ bağışı izni alınamadığında, hastaya uygulanan tıbbi destek kesilir” denilmektedir. Bu sebeple beyin ölümünden farklı olarak ötanazide kişi doğal ölümünü beklemek yerine, kendisinin hayatına son verilmesini kabul etmektedir.12 2.2. Hastanın İznine Göre Ötanazi 2.2.1. İstemli Ötanazi Hastanın özgür iradesiyle ve açık bir şekilde istemesiyle yapılan ötanazidir. İstemli ötanazinin temyiz gücü, aydınlatılmış onam ve istemlilik olmak üzere üç şartı bulunmaktadır.13 Temyiz gücü, kişinin 10 Biton Serdaroğlu, s. 466-467; Muhammed Sulu, “Ötanazi Üzerine”, Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Hukuk Araştırmaları Dergisi, C. 22, S.2., s. 556-557; Hakeri, s. 696. 11 Özkara, “Ötanaziye Farklı Bir Bakış: Belçika’da Ötanazi Uygulaması ve Ülkemizdeki Durum”, s. 106; Hakeri, s. 696. 12 Özkara, “Ötanaziye Farklı Bir Bakış: Belçika’da Ötanazi Uygulaması ve Ülkemizdeki Durum” s. 107. 13 Biton Serdaroğlu, s. 465.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1