66 Ötanazi Deutschland’dır. Bunların içerisinde 60.000 kişi ile en fazla üyeye sahip olan kuruluş Zürih’te kurulmuş olan Exit DS’dir. Exit DS’ye başvurup ötanazi olmak isteyenler kuruluşun üyesi olmak zorundadır. Üye olmanın şartları ise başvurucu 18 yaşına gelmiş olmalı, İsviçre vatandaşı olmalı veya uzun süredir İsviçre’de yaşıyor olmalıdır.55 Exit A.D.M.D.’de ötanazi olmak için başvuranlar kuruluşun üyesi olmak zorundadırlar. Üye olmanın şartları ise 20 yaşına gelmiş olmak ve İsviçre’de ikamet ediyor olmaktır.56 SPIRIT ve Exinternational adlı kliniklerde ise henüz ötanazi uygulamaları yapılmamaktadır. Üzerinde durulması gereken bir diğer klinik ise DIGNITAS’tır. Klinik özellikle ölümcül bir hastalığa yakalanmış olan kişilere yardım amaçlı kurulmuştur. Buraya gelmek isteyen hastalar önce kliniğe üye olmalı, sonra da başvuru mektuplarını ve tıbbi dosyalarını sunmalıdırlar. Bu aşamalardan sonra hastaya solüsyon içirilerek ya da enjeksiyon yoluyla ölüm gerçekleştirilmektedir.57 5. Ötanazinin Engellenmesine Yönelik Ulusal ve Uluslararası Düzenlemeler 5.1. Ulusal Düzenlemeler Türk hukukundaki incelemeye 1982 Anayasası ile başlamak gerekir. Anayasa’nın 17. maddesine göre, “Herkes, yaşama, maddi ve manevi varlığını koruma ve geliştirme hakkına sahiptir. Tıbbi zorunluluklar ve kanunda yazılı haller dışında, kişinin vücut bütünlüğüne dokunulamaz, rızası olmadan bilimsel ve tıbbi deneylere tabi tutulamaz. Kimseye işkence ve eziyet yapılamaz; kimse insan haysiyetiyle bağdaşmayan bir cezaya veya muameleye tabi tutulamaz.” 1997 TCK Ön Tasarısı’nın 137. maddesine göre, “iyileşmesi kabil olmayan ve ileri derecede ızdırap verici bir hastalığa tutulmuş bulunan bir kimsenin şuuruna ve hareketlerinin serbestliğine tam olarak sahip iken yaptığı ısrarlı talepleri üzerine ve sadece hastanın ızdırapla55 Ulrich Bosshard, E &W.Bar, 748 cases of suicide assisted by a Swiss right to die organization, Swiss Medical Weekly, 133, s. 310-317. 56 Bosshard, Bar, E&W, 748 cases of suicide assisted by a Swiss right to die organization, Swiss Medical Weekly, 133, s. 310-317. 57 R. Huxtable, The Suicide tourist tarp: Compromise across boundaries, Bioethical Inquiry, 6, s. 329.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1