81 TBB Dergisi 2022 (158) Ramazan ARITÜRK reklerinin tespitinin failin tespiti açısından da önem arz ettiğini ifade etmeliyiz.7 Dolayısıyla failin kamu görevlisi olması gerektiği gibi suçun oluşumu için söz konusu fiilin kamu görevlisinin görev alanına da girmesi gerekmektedir. Soyaslan’a göre “devletin yasama, yürütme ve yargı fonksiyonlarının icrası kapsamında yürüttüğü faaliyete, bu fonksiyonları yerine getiren organlara, atama veya seçilme yoluyla ya da herhangi bir surette sürekli, süreli veya geçici olarak katılıp çalışan kişiye kamu görevlisi” denir.8 Ayrıca bazı özel kanunlarda, bazı kişilerin görevlerinin gereklerine aykırı davranması halinde kamu görevlisi sıfatı taşıyor olmasalar dahi kamu görevlisi gibi görevi kötüye kullanmaktan cezalandırılacakları kabul edilmiştir.9 Bu çalışmanın konusunu da teşkil eden kolluk kuvvetlerinin, CMK kapsamında kamusal faaliyet yürüttükleri ve dolayısıyla mensuplarının da kamu görevlisi sıfatını taşıdığında ve görevi kötüye kullanma suçunun faili olabileceklerinde şüphe yoktur.10 1.1. Adli Kolluğun Hukuki Niteliği 1.1.1. Adli Kolluk – İdari Kolluk Ayrımı Bütün idari faaliyetlerin amacı kamu yararı olsa da kolluk, kamu düzeni gibi kamu yararının dar ve özel bir alanına ilişkin yürütülen bir faaliyettir. Genel sınıflandırmaya bakacak olursak kolluk faaliyeti idari ve adli olmak üzere iki gruba ayrılır. İdari kolluk faaliyeti, kamu düzeninin korunması amacıyla gerekli önlemlerin alınması şeklinde yürütüldüğü için önleyici niteliktedir. Adli kolluk ise kamu düzeni bozulduktan sonra ortaya çıkar ve bu nedenle bastırıcı niteliktedir. Suçun ortaya çıkarılması, suçluların ve suç delillerinin bulunarak adli 7 İzzet Özgenç, Suça İştirakin Hukuki Esası ve Faillik, İBB Hukuk Müşavirliği, 1996, s. 169. 8 Doğan Soyaslan, Ceza Hukuku Özel Hükümler, 8. Baskı, Ankara 2010, s. 647-648. 9 Örneğin Kooperatifler Kanunu 62. maddesi son fıkrasında şöyle bir hüküm bulunmaktadır: “Yönetim Kurulu üyeleri ve kooperatif memurları, kendi kusurlarından ileri gelen zararlardan sorumludurlar. Bunların suç teşkil eden fiil ve hareketlerinden ve özellikle kooperatifin para ve malları bilanço, tutanak, rapor ve başka evrak, defter ve belgeleri üzerinde işledikleri suçlardan dolayı kamu görevlisi gibi cezalandırılır”; Burcu Demren Dönmez, “Türk Ceza Kanunu’nda Kamu Görevlisi Kavramı”, TBB Dergisi, S. 94, 2011, s. 121. 10 Gerekçede örnek olarak, avukatlar, noterler, bilirkişiler, tercümanlar, tanıklar, jandarma ve askerler kamu görevlisi olarak sayılmıştır.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1