82 Adli Kolluk Görevlilerinin Görevi Kötüye Kullanma Suçu makamlara teslim edilmesi yönelik bir faaliyet olduğu için suç kolluğu olarak da anılmaktadır. İdari ve adli kolluk ayrımı 2559 sayılı Polis Vazife ve Salahiyet Kanunu’nun (PVSK) 2. Maddesinde polisin görevlerinin tanımlarına bakıldığında da görülecektir. Mezkûr hüküm şu şekildedir: “2) Polisin genel emniyetle ilgili görevleri iki kısımdır. A) Kanunlara, Cumhurbaşkanlığı kararnamelerine, yönetmeliklere, Hükümet emirlerine ve kamu düzenine uygun olmayan hareketlerin işlenmesinden önce bu kanun hükümleri dairesinde önünü almak, (İdari kolluk faaliyeti) B) İşlenmiş olan bir suç hakkında Ceza Muhakemeleri Usulü Kanunu ile diğer kanunlarda yazılı görevleri yapmak, (Adli kolluk faaliyeti)” Kolluğun faaliyet alanına ilişkin bu ayrım 3201 sayılı Emniyet Teşkilatı Kanunu’nda da mevcuttur. İlgili yasa da polis adli, siyasi ve idari olmak üzere üç kısma ayrılmıştır. Adli kolluk faaliyetini adli polisin (polis ve jandarma), idari kolluk faaliyetini ise idari polisin yürüteceği açıktır.11 Her ne kadar görevlerinin nitelikleri ve amaçları yönünden idari kolluk ve adli kolluk ayrımı yapılmış olsa da uygulamada teşkilat ve görevliler yönünden böyle bir ayrıma gidilmemiştir. Yani her iki faaliyeti de yürüten kolluk görevlileri aynıdır. 3201 sayılı Kanun’un 9. maddesinde her ne kadar adli polisin, EGM tarafından kadrodan adli işler için ayrılacak görevlilerden oluştuğu belirtilmişse de fiiliyatta adli ve idari kolluk kadroları ayrı ayrı tahsis edilmiş değildir.12 1.1.2. Adli Kolluk İdare hukukunun kolluğa ilişkin bu genel bilgileri yanında adli kolluğun çalışma esasları, görevleri ve görevlileri, nitelikleri ve iç işleyişleri Adli Kolluk Yönetmeliği ile düzenlenmiştir. Bu yönetmeliğin üçüncü maddesine göre adli kolluk görevlileri; 5271 sayılı Ceza 11 Siyasi polis, kanundaki ifadesiyle “devletin umumi emniyetine taallük eden işlerle mükellef olan kısımdır.” Doktrinde siyasi polis tanımı bir kolluk faaliyeti olarak kabul edilmemektedir. Bu görevler MİT ve Emniyet İstihbarat tarafından yürütülmektedir. 12 Turan Yıldırım/Melikşah Yasin/Nur Kaman/H. Eyüp Özdemir/Gül Üstün/ Okay Tekinsoy, İdare Hukuku, On İki Levha Yayıncılık, 2017, s. 551.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1