Türkiye Barolar Birliği Dergisi 159.Sayı

199 TBB Dergisi 2022 (159) Hüseyin ACAR daha fazla yayılmasının engellenmesi suretiyle toplumu oluşturan bireylerin sağlığına yönelik olası zarar ve tehlikelerin önlenmesi amaçlanmıştır.58 Diğer yandan doktrinde ağırlıklı olarak korunması amaçlanan hukuksal değerin kamu sağlığı olduğu ifade edilmekle birlikte aksi görüşte olan yazarlarda mevcuttur. Örneğin, Alman Ceza hukukçusu Roxin’e göre Ceza hukukunda sadece bireysel hukukî yararlar korunur. Bir ceza normu farazî bir hukukî yararın korunmasına dayandırılamaz. Soyut kavramlar oluşturularak bunların hukukî yarar olarak ceza hukukuyla korunması mümkün değildir. Halk (Alm. Volk) kelimesinin dar anlamıyla soyut bir kavram olduğu ve gerçek anlamda fiziki varlığı bulunmadığı (Alm. Keinen realen Körper) için hukukî yarar “kamu sağlığının korunması” (Alm. Volksgesundheit) olarak değerlendirilmemelidir. Burada anlaşılması gereken husus, halka mensup birden fazla bireyin sağlığının korunmasıdır. Dolayısıyla kamu sağlığının korunması gerekçe gösterilerek ek bir cezalandırma nedeni oluşturulmamalıdır.59 Yine Kangal tarafından bulaşıcı hastalıklara ilişkin tedbirlere aykırı davranma suçunun koruduğu hukukî değerin kamu sağlığının korunması olmadığı, bilakis toplumu oluşturan her bir bireyin sağlığı olduğu, ayrıca failin bulaşıcı bir hastalık nedeniyle alınmış karantina tedbirlerine uymayarak, karantina bölgesi içindeki ve dışındaki tüm bireylerin sağlığını tehlikeye attığı öne sürülmektedir.60 Ayrıca Önok’a göre kamu sağlığı gibi soyut bir kavramın bir hukuksal değer olarak telakki edilmesi mümkün değildir.61 reyi geliştirmek, çevre sağlığını korumak ve çevre kirlenmesini önlemek Devletin ve vatandaşların ödevidir. Devlet, herkesin hayatını, beden ve ruh sağlığı içinde sürdürmesini sağlamak; insan ve madde gücünde tasarruf ve verimi artırarak, iş birliğini gerçekleştirmek amacıyla sağlık kuruluşlarını tek elden planlayıp hizmet vermesini düzenler. Devlet, bu görevini kamu ve özel kesimlerdeki sağlık ve sosyal kurumlarından yararlanarak, onları denetleyerek yerine getirir. Sağlık hizmetlerinin yaygın bir şekilde yerine getirilmesi için kanunla genel sağlık sigortası kurulabilir.” Bu konuda Anayasamızdaki genel düzenlemenin yanı sıra 1593 sayılı Umumi Hıfzıssıhha Kanunu’nda da (md. 57-96. ve md. 282, 284) birtakım düzenlemelere yer verildiği görülmektedir; Çakmut, s. 545. 58 Yaşar/Gökcan/Artuç, s. 6035–6036; Bayzit, s. 879. 59 Roxin, § 2, kn. 46, s. 28. 60 Kangal, s. 435-436. 61 Önok, s. 159.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1