340 Çocuk Hakları Sözleşmesi Kapsamında Çocuğun Eğitim (Nitelikli Eğitim) Hakkına İlişkin ... kın kapsamındadır. Biz bu çalışmada nitelikli eğitim hakkına ilişkin tespitler ve eleştiriler yapmaya, konuya ilişkin öneriler sunmaya çalışacağız. Ancak önce eğitim biliminden de faydalanarak “eğitim” ve “nitelikli eğitim”8 kavramlarını açıklamaya çalışacağız. II. EĞİTİM VE ÖZELLİKLE NİTELİKLİ EĞİTİM KAVRAMI Eğitim, genellikle davranış değiştirme süreci olarak tanımlanır.9 Bunun dışında eğitimle ilgili farklı tanımlar da mevcuttur. Örneğin, Eflatun’a göre eğitim, insana en iyi olgunluğu vermektir. J. J. Rousseau’ya göre eğitim, çocukları yetiştirmek ve insan yapmak sanatıdır. Durkheim’a göre eğitim, yetişmiş kuşağın birikimlerini yetişmekte olan kuşağa yöntemli bir biçimde aktarmasıdır. Kant’a göre eğitim, insanın tabiatında bulunan gizli bütün kabiliyetlerin geliştirilmesidir.10 Görüldüğü üzere, bugüne kadar eğitimin kesin ve net bir tanımı yapılmadığı gibi neredeyse eğitimci sayısı kadar eğitim tanımı vardır. Ancak eğitime ilişkin tüm bu tanımlara baktığımızda, eğitimin bir yönlendirme ve yetiştirme bilimi olduğunu görürüz.11 Gerçekten de bunu dikkate alan devletler Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Sözleşmesi ile çocukların yetiştirilmesi konusunda evrensel kurallar belirleme yoluna gitmişlerdir. 8 2015 yılında düzenlenen Sürdürülebilir Kalkınma Programında (UNDP), Birleşmiş Milletlere üye 193 ülke, dünyada yoksulluğun bütün boyutları ile yok edilmesi ve tüm insanlığın refahının oluşturulması için 169 alt başlık içeren, 2030’a kadar belli konular dâhilinde 17 sürdürülebilir kalkınma hedefini kabul etmiştir (UNDP 2015). Sürdürülebilir kalkınma hedefleri kapsayıcı toplumları desteklemeyi, eşitsizliklerle mücadele etmeyi ve iş birliğinin önemini tanımayı amaçlayan evrensel hedefler olarak ortaya çıkmıştır. Bu 17 kalkınma hedefinden biri de “nitelikli eğitim”dir. UNDP 2015 Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri için bkz. http:// www. tr.undp.org. (Erişim tarihi: 16.12.2021); Bu yönde yapılan çeşitli incelemeler için bkz. FatmaAktaş/Sinem Dinçol Özgür/Ayhan Yılmaz, “İlköğretim Programlarının BM 2030 Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri Açısından İncelenmesi”, Karaelmas Fen ve Mühendislik Dergisi, Cilt: 10, Sayı: 1, Yıl 2020, s. 61-70; Metin Altunkaynak, “UNESCO 2030 Eğitim Raporunda Umut Veren Uygulamalara Genel Bakış: Doküman İncelemesi”, Uluslararası Temel Eğitim Çalışmaları Dergisi, Cilt: 1, Sayı: 1, Yıl 2020, s. 40-47. 9 Bu hususta farklı tanımlar için bkz. Doğan Cüceloğlu/İrfan Erdoğan, “Öğretmen Olmak”, İstanbul 2016, s. 17 vd. 10 Tüm bu tanımlar için bkz. Hasan Çelikkaya, “Eğitim Bilimlerine Giriş”, İstanbul 2006, s. 26-27. 11 Çelikkaya, s. 27.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1