342 Çocuk Hakları Sözleşmesi Kapsamında Çocuğun Eğitim (Nitelikli Eğitim) Hakkına İlişkin ... tır. Günümüzde kapsayıcı eğitim, özel gereksinimi olsun ya da olmasın, sosyal, kültürel, eğitimsel ve yaşamsal olanaklara eşit düzeyde erişimde güçlük yaşayan bütün çocukların, akranlarıyla birlikte kişisel gelişimlerini sağlayabilecek eğitim olanaklarından eşit şekilde yararlanması ve bu konudaki engellerin ortadan kaldırması süreci şeklinde tanımlanmaktadır.16 Günümüzde eğitimde kapsayıcılığın en güzel örneği olarak Özlem Türeci ve Uğur Şahin çiftinin Almanya’daki hayat hikayeleri verilebilir. Uğur Şahin, İskenderun’da doğmuş ve dört yaşında iken annesi ile Köln şehrinde Ford fabrikasında çalışan babasının yanına göç etmiş bir göçmen çocuğudur. Çocukluğundan beri doktor olmak isteyen Uğur Şahin, Köln Üniversitesi Tıp Fakültesi’nden mezun olmuştur. Özlem Türeci ise Almanya’da doğmuş ve babası İstanbul’dan göç etmiş bir doktorun çocuğudur.17 Görüldüğü üzere iki göçmen çocuğu Alman devletinin kapsayıcı eğitim anlayışı yani Çocuk Hakları Sözleşmesi’nin 28. ve 29. maddelerini hayata geçirmesi sayesinde bugün bilim adına çok büyük buluşlara imza atmışlardır. Nitelikli eğitimin ikinci unsuru olan eşitlik kavramı ise genellikle fırsat eşitliği olarak ele alınmaktadır. Fırsat eşitliği birçok ülkede yaygın olarak kabul edilen bir ilkedir. Bu ilkenin hayata geçirilmesinde en önemli rol eğitim sisteminindir. Fırsat eşitliği tüm bireylere eşit eğitim kaynaklarının ulaşması ya da bireylerin eğitimsel kazanımlarının eşitlenmesi ile sağlanmaktadır.18 Aslında yukarıda verdiğimiz örneğin içerisinde fırsat eşitliği kavramına da atıf yapmak gerekir. Zira bir çocuğa eşit fırsatlar sunup nitelikli eğitim hakkı tesis edildiğinde bunun semerelerinden sadece o toplum değil tüm insanlık faydalanabilmektedir. Gerçekten de bugün içinde bulunduğumuz toplumun en büyük sorunu eğitimde söz konusu olan eşitsizliklerdir.19 16 Şimşek/Dağıstan/Şahin/Koçyiğit/Dağıstan Yalçınkaya/Kart/Dağdelen, s. 179. 17 Reyhan Oksay, “Kod Adı: “Yıldırım Hızı Projesi” Ve: 10 ayda yüzde 90 başarılı aşı”, Herkese Bilim Teknoloji Dergisi, Sayı: 243, 20 Kasım 2020, s. 12-14. 18 Hasan Tabak, “Türk Eğitim Sisteminde Eğitimde Fırsat Eşitliğine Kurumsal Bakış: Roller ve Sorumluluklar”, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Cilt: 17, Sayı: 2, Yıl 2019, s. 372. 19 Eğitimde eşitliğin sağlanabilmesi için yapılabilecekler hususunda bkz. Tabak, s. 377; Ayrıca bu husustaki farklı çözüm önerileri için bkz. Rıfat Okçabol, “Eğitim Hakkı Gerçekleşmeyen Bir İlke”, İstanbul 2001, s. 8-9; Kemal Gürüz, “Yirmi Birinci Yüzyılın Başında Türk Milli Eğitim Sistemi”, İstanbul 2008, s. 241 vd; Bir tarafta en modern donanımla inşa edilmiş olan okul binalarının içinde konforlu sınıflar-
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1