Türkiye Barolar Birliği Dergisi 159.Sayı

344 Çocuk Hakları Sözleşmesi Kapsamında Çocuğun Eğitim (Nitelikli Eğitim) Hakkına İlişkin ... değildir. Kaliteden bahsedebilmek için tüm paydaşların sürece dahil olması gerekmektedir. Bu anlamda en önemli paydaşlardan biri de okul ve çevresidir. Okulu yaşayan bir çevre olarak görüp kaliteli okullar oluşturmak elzemdir.24 Tüm bu açıklamaların dışında, bugün dünyadaki birçok ülkenin problemi eğitimin müfredat odaklı takılıp kalması yani çocuklara sadece içerik nakli yapılıyor olmasıdır. Oysa çocukların nitelikli eğitim alabilmeleri için sadece içerik nakli yetmez aynı zamanda onların 21. yüzyıl yetkinlikleriyle de donatılmaları gerekir. Eğitimde 21. yüzyıl yetkinliklerinin ne olması gerektiği konusunda yapılan araştırmalarda eğitim öğretim programlarına dahil edilmesi gereken üç başlık öne çıkmaktadır.25 - Öğrenme ve İnovasyon (yaratıcılık, eleştirel düşünme ve problem çözme, iletişim ve iş birliği), - Bilgi, Medya ve Teknoloji (bilgi okuryazarlığı, medya okuryazarlığı, bilişim ve iletişim okuryazarlığı), - Yaşam ve Kariyer (esneklik ve uyum sağlayabilirlik, inisiyatif alma ve öz yönlendirme, sosyal ve kültürlerarası yetkinlikler, üretkenlik ve hesap verilebilirlik, liderlik ve sorumluluk). Dolayısıyla eğitim bilimcilere göre eğitimde asıl mesele içerik (müfredat) nakli değil, yetkinlik kazandırılmasıdır.26 Eğitim hakkının içeriğine ilişkin yaptığımız açıklamalardan sonra Çocuk Hakları Sözleşmesi’nin eğitim hakkına ilişkin hükümlerini Sözleşme’nin temel ilkeleri doğrultusunda değerlendirmeye çalışacağız. 24 Büyükşahin/Şahin, s. 1136. 25 Bu yönde bkz. http://static.battelleforkids.org/documents/p21/P21_Framework_Brief.pdf (Erişim tarihi: 16.12.2021); Mehmet Can Sahin, “Instructional Design Principles for 21st Century Learning Skills”, Procedia Social and Behavioral Sciences 1 (2009), s.1464-1468. 26 Bu yönde bkz. James Bellanca/Ron Brandt, “21st Century Skills, Rethinking How Students Learn”, Indiana 2010; Guofang Wan/Dianne Gut, “Bringing Schools into the 21st Century”, Dordrecht-Heidelberg-London-New York 2011; Bernie Trilling/Fadel Charles, “21st Century Skills, Learning for Life in Our Times”, San Francisco 2009.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1