Türkiye Barolar Birliği Dergisi 159.Sayı

347 TBB Dergisi 2022 (159) Ahmet AYAR Çocuk Hakları Sözleşmesi’nin 28. maddesi çocukların eğitim hakkının fırsat eşitliği temelinde gerçekleşmesi gerektiğini vurgulamaktadır. Bu bağlamda devletlerin başlıca görevleri şunlardır: - Çocuklara ücretsiz zorunlu eğitimi sağlamak, - Ortaöğretimi genel ve mesleki olmak üzere çeşitli biçimlerde örgütleyerek tüm çocuklara açık bulundurmak, - Uygun bütün araçları kullanarak yüksek öğretimi yetenekleri doğrultusunda tüm çocuklara açık duruma getirmek, - Eğitim ve meslek seçimine ilişkin bilgi ve rehberliği bütün çocuklara ulaştırmak, - Okulu terk oranlarını azaltmak, - Okul disiplininin çocuğun onur ve saygınlığı ile bağdaşır biçimde uygulanmasını sağlamak. Çocuk Hakları Sözleşmesi’nin 28. maddesinde göçmen ve mülteci çocuklar için eğitim hakkı ayrı olarak ele alınmasa da tüm çocuklar için eğitim hakkının bir hak olduğu belirtilmiştir. Çocuk Hakları Sözleşmesi’nin 29. maddesinde ise, taraf devletlerin çocuklara eğitim hakkını tesis ederken hangi amaçlar doğrultusunda hareket edecekleri düzenlenmiştir. Buna göre, taraf devletler çocuğun kişiliğinin, yeteneğinin geliştirilmesi, insan haklarına ve temel özgürlüklere karşı saygısının geliştirilmesi, ana-babasına, kültürel kimliğine, dil ve değerlerine, çocuğun yaşadığı veya geldiği menşe ülkenin ulusal değerlerine ve kendisinden farklı uygarlıklara saygısının geliştirilmesi ile tüm insanlara ve doğaya karşı saygılı ve sevgi dolu olması hususunda bir eğitim esası benimserler.34 Çocuk Hakları Sözleşmesi, eğitim plânlaması yapılırken gerek tüm eğitim sistemi gerekse tek tek okullar yapılandırılırken çocuk haklarının temel alınmasını istemektedir. Daha açık bir ifade ile eğitim sistemi; şiddetten arınmış,35 demokrasi ve hoşgörüyü geliştiren, 34 Çocuk Hakları Sözleşmesi’nin 29. maddesinin yorumu için bkz. Beste Gemici Filiz/Zeynep Güler/Merve Akbulut, “Çocuk Hakları Sözleşmesi Madde 29 (1) Çerçevesinde Eğitimin Amaçları”, Fasikül Hukuk Dergisi, Cilt: 10, Sayı: 100, Mart 2018, s. 225-239. 35 Altunkaynak, s. 42.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1