Türkiye Barolar Birliği Dergisi 159.Sayı

348 Çocuk Hakları Sözleşmesi Kapsamında Çocuğun Eğitim (Nitelikli Eğitim) Hakkına İlişkin ... öğrencilere yaşamlarını sorumlu yurttaşlar olarak sürdürebilecekleri yaşam becerileri kazandıran ortamlar sağlamalıdır.36 Yaşam becerileri kavramı, birlikte iş yapmayı, uzlaşmayı, iletişim kurmayı, karar vermeyi sağlayacak becerilerin yanı sıra; insanı çağdaş yaşamın sorunlarına karşı hazırlıklı kılacak eleştirel ve yaratıcı düşünce tarzı öğelerini de içerir.37 Sözleşme’nin 29. maddesinin 1. fıkrasıyla getirilen değerlere uygunluk, öğretimin tam anlamıyla öğrenci merkezli olmasını ve tüm açılardan çocukların saygınlığına uygun düzenlenmesini gerektirir. Çocuk hakları açısından okulun fiziksel çevresi ve eğitim ortamı da önemlidir. Fiziksel çevre ve eğitim ortamı, çocuğun kendini güvende hissetmesine, kendisine değer verilen bir yerde eğitildiğini düşünmesine yardımcı olacak biçimde düzenlenmelidir. Ancak ülkemizde bilhassa özel okulların büyük bir çoğunluğunun geçici işletme ruhsatları alarak okul olarak inşa edilmemiş binalarda eğitim öğretim faaliyetlerini sürdürdükleri görülmektedir. Yine çocukların büyük çoğunluğu okullarda teneffüste bahçeye çıkıyoruz dediklerinde, tek bir bitkinin, tek bir ağacın olmadığı betonla kaplı alanlarda ders aralarını değerlendirmektedirler. Sadece bu durum bile çocukların nitelikli eğitim hakkına sahip olmadıklarını göstermektedir. Yukarıda yaptığımız açıklamalara istinaden bu başlık altında belirtmek gerekir ki, Çocuk Hakları Sözleşmesi’nin eğitim hakkını düzenleyen 28. ve 29. maddeleri, Sözleşme’deki tüm hakları kapsayan dört temel ilkeyle birlikte uygulanmalıdır. Bu ilkelerin hepsi bir eğitim sisteminin ya da belirli bir okulun nasıl şekillendirileceği başta olmak üzere gerek fiziksel çevre gerekse programlar bakımından kapsamlı bir çerçeveye sahiptir. Bu ilkeler şunlardır: - Ayrım gözetmemek, - Yaşam ve geliştirme hakkını gerçekleştirmek, - Çocuğun yüksek yararını korumak ve haklarına öncelik tanımak, - Çocuğun görüşlerine önem vermek. 36 Akyüz, s. 79. 37 Akyüz, s. 79.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1