Türkiye Barolar Birliği Dergisi 159.Sayı

358 Çocuk Hakları Sözleşmesi Kapsamında Çocuğun Eğitim (Nitelikli Eğitim) Hakkına İlişkin ... hakkının günlük aktivitelerine göre nasıl şekilleneceği önemli bir diğer noktadır. Örneğin 5 yaşındaki bir çocuk için anaokulundaki öğretmenin sorduğu soruya cevap verebilme hakkı iken, 16 yaşındaki bir çocuk için okulunda öğrenci temsilcisi olmak için aday olmak ve kendi propagandasını yapmak olabilir.69 Çocuğun görüşünün dikkate alınması ve katılım hakkının sağlanması, çocukların gelecekte daha demokratik bir toplum inşa etme olasılıklarını kuvvetlendirir. Katılımcı demokratik yapı ve çoğulcu bir toplumun oluşmasına katkıda bulunan en önemli sivil toplum kuruluşlarından biri de derneklerdir. Bu bağlamda Çocuk Hakları Sözleşmesi’nin 15. maddesinde düzenlenen çocukların dernek kurma hakkına paralel 5253 sayılı Dernekler Kanunu’nun70 3. maddesinin 4. fıkrası uyarınca, 15 yaşını bitiren ayırt etme gücüne sahip çocukların yasal temsilcilerinin izni ile çocuk dernekleri kurabilmesine veya kurulmuş çocuk derneklerine üye olabilmelerine olanak tanınmıştır. Yine Dernekler Kanunu’nun 3. maddesinin 5. fıkrası uyarınca, 12 yaşını bitiren çocuklar yasal temsilcilerinin izni ile çocuk derneklerine üye olabilirler. Türkiye’de şu an itibariyle 15 tane çocuk derneği vardır71. Yaklaşık 22 milyon 750 bin çocuğun yaşadığı bir ülkede çocukların demokrasi ve iş birliği kültürünü öğrenmeleri adına bu sayı olması gerekenin çok altındadır. IV. DEĞERLENDİRME VE SONUÇ Yukarıda yaptığımız açıklamalarda bir toplumun gelişmesinde çocuklara nitelikli eğitim hakkı tesis etmenin ne kadar önemli olduğuna atıf yapmaya çalıştık. Gerçekten de Çocuk Hakları Sözleşmesi’nin 28. ve 29. maddelerinin eğitim bilimindeki gelişmelerden de faydalanarak hayata geçirilmesi yaşamsal bir öneme sahiptir. Tabii bunun için öncelikle toplumların bir öz eleştiri ve bir durum değerlendirmesi yapmaları gerekir. Bu doğrultuda 17. yüzyılda yaşanan bilimsel devrimin önemli kahramanlarından Francis Bacon’ın; “Nedenin bilinmemesi sonucu olumsuz yönde etkiler” sözü çok anlamlıdır. 69 Şahin/Polat, s. 278. 70 RG. 23.11.2004, Sayı: 25649. 71 Bu hususta dernek sayılarına ilişkin istatistikler için bkz. https://www.siviltoplum.gov.tr/derneklerin-faaliyet-alanlarina-gore-dagilimi (Erişim tarihi: 07.01.2022).

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1