Türkiye Barolar Birliği Dergisi 159.Sayı

370 NFT (Değiştirilemeyen Jeton) Sanat Eserlerinin Miras Yoluyla Geçmesi rünüm de sergileyebilir.25 Meselâ, “Everydays” isimli eser gibi dijital sanat eserlerini temsil eden jetonların kesinlikle bir yatırım amacı olabilir ve bunlar birer menkul kıymet jetonu olarak düşünülebilir. Ancak, sistem katılımcıları, nadir oyun figürleri ya da dijital oyun içeriği gibi varlıkları sadece kullanabilmek veya toplayabilmek için değiştirilemeyen jeton edinirse, artık yatırım amacından söz edilemez.26 Dijital varlıklar bakımından diğer bir ayrım ise, bunların ekonomik değer taşıyıp taşımadıklarından hareketle yapılabilir. Böyle bir ayrım, mirasçılara geçmeye elverişli dijital varlıkların belirlenmesi bakımından önemlidir. Bu itibarla, mirasbırakan dijital varlıkları ekonomik bir amaçla kullanmış olabilir. Nitekim, ödeme jetonlarında ve film, dizi gibi içeriklerin para karşılığı kullanıcılara sunulduğu sosyal medya hesaplarında durum böyledir. Dijital varlıkların, sırf ekonomik olmayan bir amaçla kullanılmış olması da mümkündür. Meselâ, sıradan kişilerin çok takipçisi olmayan sosyal medya hesapları böyledir. Son olarak, dijital varlık karma amaçla da kullanılmış olabilir. Nitekim, sosyal medya fenomenlerinin hem belirli markaların reklamını yaptıkları hem de fotoğraf vb. kişisel paylaşımda bulundukları hesapları bu kapsamdadır.27 Burada mirasbırakanın dijital varlığı hangi amaçla oluşturduğuna bakılmaz. Ölçüt dijital varlığın ölüm tarihindeki kullanım amacıdır. Meselâ, başta ekonomik olmayan ve tamamen kişisel kullanıma yönelik bir amaçla oluşturulan bir dijital varlık, ölüm anında artık tamamen ekonomik amaçlarla kullanılmaya başlamışsa son durumu göz önünde bulundurulur.28 2. Değiştirilemeyen Jetonların Özellikleri Değiştirilemeyen jetonların belirleyici özelliğini açıklarken, fiziksel (meselâ tuval, çerçeve ve boyadan oluşan bir resim) ve dijital sanat (meselâ sırf bir bilgisayarda oluşturulmuş ve sadece dijital bir görüntü dosyasından oluşan bir grafik) arasında bazı farklardan söz 25 Markus F. Huber/Silvan Guler/Janine Dumont, “By the same token”, StR 73/2018, s. 295-296; Aref/Fábián/Weber, s. 394. 26 Aref/Fábián/Weber, s. 395; Kaulartz/Schmid, s. 301-302. 27 Büyüksağiş/Özyiğit/Mirkelam Falay/Buldağ/Okur, s. 375. 28 Büyüksağiş/Özyiğit/Mirkelam Falay/Buldağ/Okur, s. 376.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1