Türkiye Barolar Birliği Dergisi 160.Sayı

192 Sosyal Medya Etkileyicilerinin Yaptığı Tanıtımların Örtülü Reklam Yasağı Bakımından ... Sosyal medya etkileyicilerinin etki alanlarının genişliği nedeniyle sahip oldukları güç, ürün veya hizmet tanıtımında reklam verenlerce kullanılmak istenilmektedir.40 Sosyal medya, ticari reklamın iletilmesinde mecra olarak kullanılabilirse de bu kullanım, kurallardan bağışık şekilde yapılamaz. Sosyal medya reklamlarında da ticari reklamlar için öngörülen kurallara uyulması zorunludur.41 Sosyal medya etkileyicilerince yapılan tanıtımlarda ise -gerek bu tarz reklamların henüz çok yeni olması sebebiyle konu hakkındaki bilgisizliğe gerekse bu mecranın denetlenmeyeceği düşüncesine bağlı olarak- mevzuata aykırı ticari reklamlar yapıldığı görülmektedir.42 Bu problemin ortaya çıkmasında Reklam Kurulu’nun uzun bir süre bu alanda denetim yapmaması da önemli rol oynamıştır. Sosyal medya platformlarındaki paylaşımların ticari reklamlarda uyulması gereken hususlara aykırı olduğu, dolayısıyla idari yaptırıma tabi tutulduğu birçok örnek bulunmakta ise de sosyal medya kullanıcılarının yaptığı tanıtımların ticari reklam olarak nitelendirilmesi ve denetlenmesi hem ülkemizde hem de dünya genelinde yeni bir durumdur. Ülkeler artarak devam eden bu duruma karşı çözüm üretmek için çeşitli girişimlerde bulunmaktadır.43 14.1.2020 tarihinde 292 sayılı Reklam Kurulu toplantısı ile ilk kez, bir sosyal medya platformunda yayınlanan örtülü reklamın denetlenerek idari yaptırım uygulanması önemli bir gelişmedir. Bu tarihten sonra da çeşitli toplantılarda, farklı platformlarda yayınlanan örtülü reklamlara yönelik idari yaptırım uygulanmıştır.44 Bu durumun, bu mecranın ticari reklam amacıyla kullanılırken dikkatli davranılmasına yol açacağı muhakkaktır. 40 Yiğit Yıldız/ Dilara Esen, “Türk Hukuku ve Influencer Marketing”, https:// www.mondaq.com/turkey/social-media/1059842/trk-hukuku-ve-influencermarket305ng (E.T.:9/3/2022); Sarıtaş, s. 64. 41 Yıldız, Esen, https://www.mondaq.com/turkey/social-media/1059842/trkhukuku-ve-influencer-market305ng (E.T.:9/3/2022) 42 Özdemir/Doğanay, s. 303; Mete Çamdereli/Nihal Kocabay Şener, “Örtülü Reklamın Örtüsünü Aralamak”, Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, S.25, s. 218. 43 https://www.inta.org/wp-content/uploads/public-files/advocacy/committeereports/Recent-Developments-in-Influencer-Marketing-and-Unfair-Competition. pdf (E.T.:20.8.2021); https://ec.europa.eu/info/sites/default/files/osm-finalreport_en.pdf (E.T. 20.8.2021). 44 Bknz. 292, 299, 307, 308, 309, 310, 311 sayılı toplantılar. https://www.ticaret.gov. tr/tuketici/ticari-reklamlar/reklam-kurulu-kararlari. (E.T. 20/8/2021)

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1