Türkiye Barolar Birliği Dergisi 160.Sayı

193 TBB Dergisi 2022 (160) Alperen KORKMAZ Reklam Kurulunun, sosyal medya etkileyicileri tarafından yapılan reklamlara ilişkin yaptığı denetimlerde tespit edilen aykırılıkların, örtülü reklam üzerinde yoğunlaştığı görülmektedir. Örtülü reklamın özellikleri göz önünde bulundurulduğunda sosyal medya etkileyicisinin yaptığı bir sosyal medya tanıtımının hangi hallerde örtülü reklam olarak nitelendirileceğinin ortaya konulması da önemlidir. Örtülü reklamdan söz edilebilmesi için öncelikle ticari bir reklamın varlığı gerekmektedir. Dolayısıyla tanıtımda ticari reklamın unsurları mevcut olmalıdır.45 Başka bir deyişle sosyal medya etkileyicisi reklam yapma iradesi ile; bir ürün veya hizmete olan talebi arttırmak amacıyla hareket etmelidir.46 Yaptığı tanıtımlarla takipçilerin ya da yayını takip eden platform kullanıcılarını hedef almalı ve onların tüketim tercihlerini değiştirmeyi amaçlamalıdır. Yapılan tanıtımda tanıtımı yapılan ürün veya hizmet açıkça belirtilmelidir. Sosyal medya etkileyicisinin bu tanıtım karşılığında bir ücret ya da menfaat elde etmiş olması ise gerekmemektedir.47 Bu şartların varlığı tanıtıma ticari reklam vasfı kazandıracaktır. Tanıtım ticari reklam vasfı kazanmakla ticari reklamlarda uyulması gereken kural ve ilkelere de tabi olmakta ve bunlara uymak yükümlülüğü doğmaktadır. Sosyal medya etkileyicisinin yaptığı ticari reklamın örtülü reklam vasfını kazanması için de tanıtımın reklam olduğu belirtilmemelidir. Takipçi veya yayını takip eden platform kullanıcıları, sosyal medya etkileyicisinin yaptığı tanıtımı, onun rutin paylaşımı olarak algılamalı, reklam olduğunu bilmeden paylaşıma maruz kalmalıdır. Reklam içeren kısım yayının bütününden ayırt edilememelidir. Yine yapılan paylaşımlarda sosyal medya etkileyicisi reklam yapma iradesiyle hareket etmelidir. Reklam yapma iradesinin tespiti bakımından ise yayının maksadını aşan abartı ve orantısızlık göz önünde bulundurulabilir, yine bu iradenin tespitinde ortalama tüketicinin değerlendirmesinin esas alınması önem arz eder.48 Bu açıklamalara ek olarak, bir ürün ismen zikredilmemekle birlikte makul olmayacak bir biçimde gösterilirse, örneğin yayın esnasında 45 Şahin, s. 14; Erol, s. 48. 46 Aktekin/Gürbüz, s. 46. 47 Çamdereli/Şener, s. 220. 48 Erol, s. 52-54; Çamdereli/Şener, s. 217.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1