Türkiye Barolar Birliği Dergisi 160.Sayı

194 Sosyal Medya Etkileyicilerinin Yaptığı Tanıtımların Örtülü Reklam Yasağı Bakımından ... sürekli aynı marka içecek içilir, aynı marka kıyafet giyilirse burada bir ürün yerleştirmeden bahsedilebilecektir. Ürün yerleştirme suretiyle tanıtımlarda bu hususun vurgulanması halinde hukuka aykırılık olmayacak ise de reklam vurgusu yapılmaksızın bu husus devam ederse örtülü reklamdan bahsedilecektir.49 Söz konusu özellikler Reklam Kurulunun güncel kararları bakımından örneklendirilebilir; sosyal medya platformunda yapılan tanıtımda ürün reklam verenin verdiği ücret karşılığında incelenir ve bu inceleme reklam olduğu belirtilmeden yayınlanırsa,50 sağlıklı yaşam önerilerinde bulunan bir doktor, balık yağının faydalarından bahseder, kullanılmasını önerir, sonrasında belirli bir marka balık yağını zikrederek, onun olumlu yönlerini vurgular ve satın alınmasını tavsiye ederse,51 takviye edici bir besinin tanıtımında ürün bilgi ve ambalajı ile birlikte ürünü över nitelikte orantısız ifadelere yer verilirse,52 49 Şahin, s. 56; Erol, s. 43; Çamdereli/Şener, 217; Aktekin/Gürbüz, s. 54. 50 RK. 13.4.2021 tarihli ve 308 s. T. Dosya No:2021/874; “Özel İnceleme” alanı altında yapılan paylaşımlarda “Bu yayın bir özel inceleme yayınıdır. Reklam veya tanıtım niteliğinde olmayan özel inceleme yayınlarımız, firmaların talepleri doğrultusunda belirlenen ürünlerin marketlerde/eczanelerde bizzat tespit edilerek incelenmesiyle oluşturulmaktadır. İnceleme metni ve görselleri tarafımızca bağımsız ve tarafsız şekilde hazırlanmaktadır. Gıda Dedektifi web sitesi ve sosyal medya hesaplarında ücretli olarak yayınlanmaktadır.” şeklinde beyanda bulunulmasına rağmen söz konusu internet sayfası ve sosyal medya paylaşımı üzerinde “reklam”, “editoryal”, “advertorial” vb. reklam içeriği olduğuna ilişkin herhangi bir ifade ve ibareye yer verilmediği tespit edilmiştir.” https://www.ticaret.gov.tr/tuketici/ ticari-reklamlar/reklam-kurulu-kararlari. (E.T.:21/8/2021) 51 RK. 13.7.2021 311 s.t., Dosya No: 2021/1603; “Öte yandan, inceleme konusu paylaşımda Omega-3 yağ asitlerine ilişkin olarak yer verilen, “Omega yağ asitlerinin çocuk sağlığı ve gelişimi için önemli olduğunu biliyoruz.. Özellikle fiziksel, zihinsel ve sosyal gelişimleri için.. Beyin gelişimi, uyku kalitesi üzerine etkisi.. Çalışmalar gösteriyor ki ayrıca dikkat eksikliği ve astım semptomlarını da azaltıyor.. Özellikle DHA vücutta çok az üretiliyor, bu nedenle dışardan alınması gerekmektedir.. Balık yağı tercih ederken DHA ve EPA oranları bizim için önemli.. Bunlar vücuttaki enflamasyonu azaltıyor. Kronik hastalık riskini (özellikle kalp) azaltıyor..” ifadelerinin birer sağlık beyanı olduğu, Omega-3 yağ asitlerinin insan sağlığı ve çocuk gelişimi üzerindeki etkilerini ifade eden ve endikasyon belirten bu tür beyanlarla örtülü bir şekilde reklamı yapılan Easyfishoil adlı ürüne atıf yapılarak anılan ürünün hastalıkların ve çeşitli sağlık sorunlarının tedavisinde, iyileştirilmesinde veya önlenmesinde etkili olduğu şeklinde yanıltıcı bir izlenim oluşturulduğu…”, Benzer yönde: Dosya No: 2021/1602, Dosya No: 2021/1601, Dosya No: 2021/1599, Dosya No: 2021/1598, Dosya No: 2021/1597. https://www.ticaret.gov.tr/tuketici/ticari-reklamlar/reklam-kurulu-kararlari. (E.T.:21/8/2021) 52 RK. 13.7.2021 311 s.t., Dosya No: 2021/1376, “…Instagram hesabından yapılan yayınlarda, “Lipozone Lipozomal Vitamin C” ve “Çinkopast Pastil” isimli takviye edici gıda niteliğinde olan ürünlere ilişkin olarak “Daha güçlü…daha dirençli” ,

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1