Türkiye Barolar Birliği Dergisi 160.Sayı

196 Sosyal Medya Etkileyicilerinin Yaptığı Tanıtımların Örtülü Reklam Yasağı Bakımından ... öngörülen kapsam aşılırsa,54 yaşanılan şehirle ilgili haberlere yer verirken şehirdeki işletmelerle ilgili işletmenin açılış, indirim, kampanya paylaşımları yapılırsa,55 reklamı yasak olan ürünlerle ilgili, sağlık beyanlarına, iyileştirici özelliğe vurgu yapılır ve bunun reklam olduğu belirtilmezse56 örtülü reklamın varlığı kabul edilmektedir. 2.3. Sosyal Medya Etkileyicisinin Yaptığı Reklamlardan Sorumluluk Sosyal medyada yayınlanan reklamların ticari reklamlar için öngörülen kurallara uygun olmaması sebebiyle idari yaptırıma tabi tu54 RK 13.7.2021 tarihli 311 S.T., Dosya No: 2021/1850; “…Aslında hem beslenme düzenim için hem de buradaki içsel ve dışsal tedavilerim için... … En kaba tabiriyle, genişçe bir bakıma girdim, sindirim sisteminden tutun, karaciğer temizliğine, lenf masajlarından, cilt yenimelesine kadar, çünkü bunların hepsi birbiriyle bağlantılı şeylermiş... Benim yüzüm hep kupkurudur derdim, bunun temelinde karaciğerde bir problemin yattığını bilmezdim... Burada iki aydır devam ettirdiğimiz şey temizlenme paketi benim için... çeşit çeşit kürlerim oluyor 10 günde bir, 20 günde bir, hepsinin farklı amaçları var, bakterileri, aldığımız, maruz kaldığımız olumsuz birçok şeyi temizlemek üzerine yapılıyor. Çok sistemli, çok düzenli, çok yoğunuz diyorlar ama bir kişi bile görmüyorum o da mesela mükemmel bir organizasyon başarısı diye düşünüyorum... O kadar özen gösteriyorlar ki danışanların hiçbiri birbirini görmüyor mesela... Haftada 2 gün geliyorum, daha 10 uncu günün sonunda dedim ki ben kendimi çok iyi hissetmeye başladım...” ifadeleri içeren ve tanıtımlarda bahsedilen kuruluşun “irclinic” isimli instagram hesabında yayınlanan tanıtımlar “Sorulara toplu cevap videosu geldi. Hem vegan beslenme, hem bana uygulanan sağlık programı tecrübemi anlattım @irclinic” ifadeleriyle paylaşıldığı, https://www.ticaret.gov.tr/tuketici/ticari-reklamlar/reklam-kurulu-kararlari. (E.T.:21/8/2021) 55 RK 8.6.2021 310 S.T., Dosya No: 2021/1295; “… “Tire’de Son Dakika” isimli grupta yapılan paylaşımlarda “Vizyon Halı Yıkama”, “Onur Gözde Pide Salonu”, “İtimat Fast Food”, “Tire TAC Kolejleri”, “Umut Halı Yıkama”, “Marina Spo”, “Ayaküstü Smyrn”, “Komagene Çiğ Köfte”, “Gurme Room Tire”, “Adıyörem Çip Köfte”, “Everest Dezenfeksiyon”, “İzmoto Yamaha Yetkili Bayii”, “Öz Derekahve Ekmek Fırını”, “Kocatürk Okulları”, “Demiroğlu Baklavaları”, “Yıldız ısıtma ve soğutma sistemleri”, “Kardeşler Yapı Mantolama” gibi muhtelif birçok işletmenin açılış, indirim, kampanya paylaşımlarını yapmak suretiyle örtülü reklamlarının yapıldığı değerlendirilmiş olup…”https://www.ticaret.gov.tr/tuketici/ticari-reklamlar/ reklam-kurulu-kararlari. (E.T.:21/8/2021) 56 14.7.2020 tarihli 299 S.T., Dosya No:2020/503; “… İnceleme konusu reklamlarda yer alan ve yukarıda belirtilen beyanların birer sağlık beyanı olduğu, bu tür beyanlarla takviye edici bir gıda niteliğinde olan söz konusu ürünün, Covid-19, grip, nezle ve soğuk algınlığı şeklinde isimlendirilen viral enfeksiyonlara karşı iyi geldiği veya bu hastalıkların bu ürünle tedavi edildiği veya tedavisine yardımcı olduğu mesajının verildiği …Ayrıca, sosyal medya hesabında yayınlanan bu tanıtımlarda, açıkça reklam olduğu hususunun da belirtilmemesi nedeniyle Reklam Mevzuatında yer alan “Örtülü Reklam” a ilişkin hükümlerin de ihlal edildiği,”; Benzer Şekilde 2020/504, 2020/505, https://www.ticaret.gov.tr/tuketici/ticari-reklamlar/ reklam-kurulu-kararlari. (E.T.:21/8/2021)

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1