Türkiye Barolar Birliği Dergisi 160.Sayı

197 TBB Dergisi 2022 (160) Alperen KORKMAZ tulması halinde bu yaptırımdan kimlerin sorumlu olacağı hususu da önem arz etmektedir. TKHK’nın 77. maddesinin on ikinci fıkrasında, Kanun’un 61. maddesinde belirtilen yükümlülüklere aykırı hareket eden reklamverenler, reklam ajansları ve mecra kuruluşları hakkında durdurma veya aynı yöntemle düzeltme veya idari para cezası ve gerekli görülen hâllerde de üç aya kadar tedbiren durdurma cezası uygulanacağı, ihlalin niteliğine göre bu cezaların birlikte veya ayrı ayrı verilebileceği hükmüne yer verilmiştir. İlgili hüküm uyarınca reklam verenler, reklam ajansları ve mecra kuruluşlarının hukuka aykırılıktan sorumlu tutulacağı söylenebilir.57 Bu kısımda tartışılması gereken husus, sosyal medya reklamlarındaki hukuka aykırılıklardan ötürü, sosyal medya etkileyicileri aleyhine idari yaptırım tesis edilip edilemeyeceğidir. Bu sebeple mecra ve mecra kuruluşu kavramlarının ve Sosyal Medya Etkileyicileri Tarafından Yapılan Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Hakkında Kılavuzun incelenmesi gerekmektedir. 2.3.1. Sosyal Medyanın Mecra Niteliği Ticari reklamın unsurlarını sayarken reklamın bir kitleye mesaj ulaştırmayı hedeflediğini ifade etmiştik. Ticari reklamların kitleye ulaşması, uygun mecrada yayınlanması ile gerçekleşir. Ticari reklamın mevzuatta yer verilen tanımında da bu husus vurgulanmıştır. Mecra kavramı Yönetmeliğin 4. maddesinin birinci fıkrasının ı bendinde; “Reklam ve tanıtım mesajını ileten ve o mesajı alma durumunda olan kişi, grup ya da topluluğun buluştuğu yeri ve ortamı; televizyon, her türlü yazılı basın, internet, telefon, radyo, sinema gibi iletişim kanalları ile açık hava, basılı materyal gibi iletişim araçları…” olarak tanımlanmıştır. Tanımdan da anlaşılacağı üzere mecra kavramı geniş tutulmuş, hemen hemen tüm iletişim araçları mecra olarak kabul edilmiştir. İnternet de tanımda özellikle zikredilmiştir. Tanımda internet kavramına bir sınırlama getirilmediği de göz önüne alındığında bu araçla dolayısıyla sosyal medya platformları aracılığı ile yapılan tüm tanıtımlar, 57 Şahin, s. 12.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1