Türkiye Barolar Birliği Dergisi 160.Sayı

199 TBB Dergisi 2022 (160) Alperen KORKMAZ Uygulamada, Reklam Kurulu’nca yapılan incelemelerde ise sosyal medya kullanıcılarının mecra kuruluşu olarak değerlendirilip değerlendirilmeyeceği hususu hiç tartışılmamıştır. Reklam Kurulu’nca hukuka aykırı eylem sosyal medya etkileyicisinin fiilinden kaynaklanmış ise bu kişiye karşı idari yaptırım uygulanmıştır. İhlal durumunda platforma karşı ise herhangi bir yaptırım uygulanmamıştır. 2.3.3. Sosyal Medya Etkileyicileri Tarafından Yapılan Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Hakkında Kılavuz Mevzuatta sosyal medya etkileyicilerinin sorumluluğu konusunda açık bir düzenleme olmaması, “Sosyal Medya Etkileyicileri Tarafından Yapılan Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Hakkında Kılavuz” ile giderilmeye çalışılmıştır. 4.5.2021 tarihinde 309 sayılı Reklam Kurulu toplantısında alınan 2021/2 sayılı ilke kararla “Sosyal Medya Etkileyicileri Tarafından Yapılan Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Hakkında Kılavuz” yayınlanmıştır.62 Bu kılavuzun Kurul kararı ile yürürlüğe gireceği ifade edilmiştir. Kılavuzun ilke karar olarak kabul edilmesinin önemi, TKHK’nın 61/2 maddesi gereğince ticari reklamların Reklam Kurulu’nca belirlenen ilkelere uygun olması gerektiği hükmü dolayısıyla ticari reklamların denetiminde ilke kararların doğrudan uygulanacak olmasındandır. Bu kılavuzun yürürlüğe girmesi yürürlük tarihinden sonra daha sıkı denetim yapılacağı, denetimde kılavuzda belirtilen ilkelere uyulmaması halinde aykırılıkların idari yaptırıma tabi tutulacağı anlamına gelmektedir. Anılan kılavuz bir ilke kararı olduğundan sosyal medya reklamlarının denetiminde doğrudan uygulama imkânı bulacaktır. Nitekim kılavuzun yayımından sonraki Reklam Kurulu toplantılarında 22 sosyal medya etkileyicisine yaptıkları tanıtımların örtülü reklam yasağına aykırı olması sebebiyle idari yaptırım uygulanmıştır.63 Kılavuz ile sosyal medya etkileyicileri tarafından yapılan ticari reklam ve ticari uygulamalar hakkında reklam veren, reklam ajansları, mecra kuruluşları ve reklamcılık ile ilgili tüm kişi, kurum ve kuruluş62 https://tuketici.ticaret.gov.tr/duyurular/sosyal-medya-etkileyicileri-tarafindanyapilan-ticari-reklam-ve-haksiz-ticari-uyg (E.T.:10/3/2022) 63 Bknz. 311 ve 312 S. Reklam Kurulu Toplantısı. https://www.ticaret.gov.tr/tuketici/ticari-reklamlar/reklam-kurulu-kararlari (E.T. 3.9.2021)

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1