Türkiye Barolar Birliği Dergisi 160.Sayı

200 Sosyal Medya Etkileyicilerinin Yaptığı Tanıtımların Örtülü Reklam Yasağı Bakımından ... lara yol göstermenin amaçlandığı ifade edilmiştir. Kılavuz bir bütün olarak incelendiğinde reklamın açık ve anlaşılır olmasının sağlanması, örtülü bir biçimde reklam yapılmaması ve reklamı yasak olan mal veya hizmetlere ilişkin reklam yapılamamasının amaçlandığı görülmektedir. Bu amaçlar aslında sosyal medya etkileyicilerinin yaptığı reklamlardaki aykırılıkların da özeti niteliğindedir. Nitekim sosyal medya etkileyicileri tarafından yapılan reklamlarda karşılaşılan en büyük sorun, örtülü reklamlar, yani yayının reklam olduğunun açıkça anlaşılamamasıdır. Bu aykırılıklar nedeniyle tüketiciler yayının reklam olduğunun farkında olmamakta, iradelerinin etkilenmesi ve yanıltılmaları söz konusu olmaktadır. Sosyal medya etkileyicisi kavramının tanımı da ilk kez Kılavuz ile yapılmış, sosyal medya hesabı üzerinden kendisine veya reklam verene ait bir mal veya hizmetin satışını ya da kiralanmasını sağlamak, hedef kitleyi oluşturanları bilgilendirmek veya ikna etmek amacıyla pazarlama iletişiminde bulunan kişi olarak tanımlanan sosyal medya etkileyicisinin, Kılavuzun 12. maddesi ile bu Kılavuz maddelerine uyum konusunda sorumlu olduğu, hukuka aykırılıktan ve dolayısıyla idari yaptırım kararlarından sosyal medya etkileyicilerinin sorumlu olacağı düzenlenmiştir. Tanımla sosyal medya etkileyicisi kavramı ticari amaçla hareket etme şartı ile sınırlandırılmıştır. İngilizce influencer, Türkçeleştirilmiş hali ile sosyal medya etkileyicisi kavramı, geniş anlamda başkalarının davranışlarını etkileyen veya değiştiren kişi olarak tanımlanmıştır.64 Bu çerçevede değerlendirildiğinde sosyal medyada geniş etki alanına sahip, takipçi kitlesini etkisi altına alıp yönlendirebilen herkes, sosyal medya etkileyicisi olarak kabul edilebilecektir. Ancak Kılavuzda yer verilen tanıma göre takipçi sayısı çok olan ya da takipçilerini etkileyen her sosyal medya platform kullanıcısı etkileyici değildir.65 Tanım uyarınca ancak mal veya hizmetin satışını ya da kiralanmasını sağlamak, hedef kitleyi oluşturanları bilgilendirmek veya ikna etmek amacıyla pazarlama iletişiminde bulunan kişiler sosyal medya etkileyicisi ola64 https://dictionary.cambridge.org/tr/s%C3%B6zl%C3%BCk/ingilizce/influencer (E.T.: 23/8/2021) 65 Doktrindeki bir görüşe göre takipçi sayısı örtülü reklamın tespitinde önemli bir faktördür. Bu görüşe göre az takipçili kullanıcıların yaptığı tanıtımlar ticari reklamın unsurlarından olan hedef kitle şartını sağlamamakta bu sebeple bu tanıtımlar örtülü reklam kabul edilmemelidir. Çamdereli/Şener, s. 219.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1