Türkiye Barolar Birliği Dergisi 160.Sayı

201 TBB Dergisi 2022 (160) Alperen KORKMAZ rak değerlendirilecektir. Bu tarz faaliyetlerde bulunmayan platform kullanıcıları, etki alanları ne kadar geniş olursa olsun sosyal medya etkileyicisi olarak nitelendirilmeyecektir. Dolayısıyla söz konusu tanımla ticari reklamların unsurları arasında saydığımız ticari amaç şartının vurgulandığı da söylenebilecektir. Reklam Kurulu’nun ilke kararı ile kabul edilen Kılavuz ile sorumluluk tesis edilip edilemeyeceği hususunun da açıklanması gerekmektedir. Reklam Kurulu mevzuatla kendisine verilen yetki dolayısıyla ticari reklamlarla ilgili düzenlemeler yapma yetkisini haiz ise de bu yetki, ticari reklamlarda uyulması gereken hususların belirlenmesi ile sınırlıdır. Nitekim TKHK’nın 61. maddesinin ikinci fıkrasında ticari reklamların Reklam Kurulu’nca belirlenen ilkelere uygun olması gerektiği belirtilmiştir. Hükümden anlaşılacağı üzere Reklam Kurulu reklamlarda uyulacak ilkeleri belirleyebilecektir. Ancak idari yaptırım uygulanabilecek kişilerin belirlenmesi hususunda Reklam Kuruluna tanınmış bir yetki bulunmamaktadır. Mevcut hukuki durum itibariyle mecra kuruluşu tanımında yer verilen işleten kavramı dolayısıyla sosyal medya etkileyicilerinin sorumluluğuna gidilebilecekse de idari yaptırımın yasal dayanağının güçlendirilmesi için hem TKHK’da hem de TRHTUY’de sosyal medya etkileyicilerini de kapsayacak değişikliklerin yapılması gerektiği kanaatindeyiz.66 3. Sosyal Medyada Yapılan Örtülü Reklama İlişkin Hukuki Denetim Mevzuatta tüketicilerin ticari reklam ve haksız ticari uygulamalara karşı korunmasını sağlamak üzere birden fazla koruma yöntemi öngörülmüştür.67 Çalışmamızda Reklam Kurulu vasıtasıyla yapılan denetime ilişkin açıklamalara yer verilmiştir. 66 Kabahatler Kanunu’nun 4. maddesinde, kanunun kapsam ve koşulları bakımından belirlediği çerçeve doğrultusunda idari yaptırımların idarenin genel ve düzenleyici işlemleriyle de belirlenebileceği ifade edilmektedir. Ancak doktrinde suç ve cezalarda aranan belirlilik, kesinlik ve öngörülebilirlik ilkelerinin kabahatler bakımından da önem taşıdığı ifade edilmektedir. Zeynep Nihal Aydınoğlu, “İdarenin Kanuniliği İlkesi Bağlamında İdari Yaptırımlar” Çankaya Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, C:2, S:1, Y:2017, s. 17. 67 Bu yöntemler, reklam verenlerin reklamı kendilerinin denetlemesine imkan veren reklam özdenetimi, tüketicinin reklamlar dolayısıyla uğradığı zararları gidermek

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1