Türkiye Barolar Birliği Dergisi 160.Sayı

202 Sosyal Medya Etkileyicilerinin Yaptığı Tanıtımların Örtülü Reklam Yasağı Bakımından ... 3.1. Reklam Kurulu’nun Denetimi ve İdari Yaptırımlar TKHK’nın 63. maddesinin birinci fıkrası uyarınca; “Ticari reklamlarda uyulması gereken ilkeleri belirleme ve haksız ticari uygulamalara karşı tüketiciyi korumaya yönelik düzenlemeleri yapmak, bu hususlar çerçevesinde inceleme ve gerektiğinde denetim yapmak, inceleme ve denetim sonucuna göre durdurma veya aynı yöntemle düzeltme veya idari para cezası veya gerekli görülen hâllerde de üç aya kadar tedbiren durdurma cezası vermek hususlarında görevli bir Reklam Kurulu oluşturulacağı” ifade edilmiştir.68 Reklam Kurulu, Reklam Kurulu Yönetmeliği’nin 7. maddesinin birinci fıkrasının c bendi uyarınca inceleme veya denetim sonuçlarına göre Kanun’un 61. ve 62. maddelerinde belirtilen yükümlülüklere aykırı hareket edenler hakkında, Kanun’un 77. maddesinin on ikinci ve on üçüncü fıkralarında belirtilen idari yaptırımları uygulamak yetkisine sahiptir. Yönetmeliğin 7. maddesinden de anlaşılacağı üzere Kurul, reklamların uygunluğunu denetlemek ve aykırılık halinde yaptırım uygulamakla görevlendirilmiştir.69 Kurul aykırılık halinde tedbiren durdurma, durdurma, düzeltme veya idari para cezası uygulayabilecek, ihlalin niteliğine göre bu cezalar birlikte veya ayrı ayrı verilebilecektir. Kurul, hukuka aykırı olma ihtimali bulunan bir reklamı reklamın sebep olabileceği zararları engellemek maksadıyla yapılacak detaylı inceleme sonuçlanıncaya kadar tedbiren durdurabilecek, bu gibi halamacıyla Borçlar Kanunu uyarınca başvurabileceği hile hükümleri ve bu hüküm dolayısıyla sözleşmeyi feshetme ve zararlarını tazmin etme imkanı, Türk Ticaret Kanunu’nun haksız rekabete ilişkin hükümleri ve bu hükümler dolayısıyla başvurulabilecek tespit, men ve eski halin iadesi, maddi-manevi tazminat davaları, 6502 sayılı Kanun’un ayıplı mal ve hizmete ilişkin hükümleri ve bu hükümler dolayısıyla seçimlik haklara başvurma ve yine 6502 sayılı Kanun uyarınca Reklam Kurulunca ticari reklam ve haksız ticari uygulamaların denetlenmesidir. Katı, s. 90; Şahin, 77-85; Atilla Yörük, s. 104-109; Hüseyin Ülgen/ Mehmet Helvacı/ Arslan Kaya/ Füsun Nomer Ertan, Ticari İşletme Hukuku, Vedat Kitapçılık, İstanbul 2021, s. 567-580. 68 Reklam Kurulunun tüzel kişiliği bulunmamaktadır. Kararları Ticaret Bakanlığı tarafından uygulanmakta, Kurul kararlarına karşı başvurulan idari davalar Ticaret Bakanlığına karşı açılmaktadır. İnal/Baysal, 80; Şahinci, İnternet, s. 61. 69 Tüketiciler reklam vasıtasıyla zarara uğradıkları durumlarda Kurula başvurabileceklerse de Kurulun niteliği gereği, verilecek karar tüketicinin zararını gidermeyecek, bireysel olarak zararın tazmini sonucunu doğurmayacaktır. Tekelioğlu, s. 151.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1