Türkiye Barolar Birliği Dergisi 160.Sayı

207 TBB Dergisi 2022 (160) Alperen KORKMAZ İlk olarak Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliğinde yer verilen mecra kuruluşu tanımındaki işleten kavramından sosyal medya etkileyicilerinin de sorumlu olduğu sonucuna varılabilmekte ise de hem TKHK’ya hem de TRHTUY’ne sosyal medya etkileyicisi kavramının da açık bir şekilde eklenmesi faydalı olacaktır. Kılavuz ile bu kişilerin sorumlu olduğu belirtilmiş ise de Reklam Kurulu ilke kararlarla yalnızca reklamlarda uyulacak kuralları belirleyebileceğinden, bu düzenleme yeterli değildir. Bir diğer husus, sosyal medya etkileyicilerine uygulanacak idari para cezası miktarının yeniden düzenlenmesidir. Mevcut durumda internette yayınlanan reklamlar için genel bir idari para cezası mevcut olup, internette yayınlanan tüm reklamlara aynı miktarda idari para cezası uygulanmaktadır. Diğer taraftan, sosyal medya etkileyicisinin etki alanı, takipçi sayısı, ekonomik durumu gibi hususlar göz önünde bulundurulursa daha hakkaniyetli bir durum ortaya çıkacaktır. Nitekim Kılavuzda yer verilen sosyal medya etkileyicisi tanımında, kendisine veya reklam verene ait bir mal veya hizmetin satışını ya da kiralanmasını sağlamak, hedef kitleyi oluşturanları bilgilendirmek veya ikna etmek amacıyla pazarlama iletişiminde bulunmak hususları vurgulanmıştır. Yani kişi bin takipçiye sahip olup bu amaçlarla hareket ediyor ve kural ve ilkelere aykırı davranıyor ise idari yaptırıma tabi tutulabilecektir. Dolayısıyla bin takipçisi olanla bir milyon takipçisi olan sosyal medya etkileyicisine aynı miktarda ceza verilmesi hakkaniyetli bir tutum olmayacaktır. Bu sebeple öncelikle internet siteleri ile sosyal medya platformlarına uygulanacak idari para cezasının ayrılması, sosyal medya etkileyicilerine uygulanacak idari para cezaları bakımından da alt ve üst sınır belirlenmek suretiyle ayrı bir düzenleme yapılmasında fayda bulunmaktadır. Kaynakça Kitaplar Arslan, İ. Yılmaz, Tüketici Hukuku Dersleri, Ekin Yayınevi. Bursa 2014. Atay Gülenda, “Aldatıcı Reklamlara Karşı Tüketicinin Korunması” 6502 Sayılı tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanun Hükümlerine Göre Tüketici Hukuku Uygulamalarında Tüketicinin Korunması, Seçkin Yayıncılık, Ankara 2019.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1