Türkiye Barolar Birliği Dergisi 160.Sayı

231 TBB Dergisi 2022 (160) Uğur ERSOY / Alper KÜÇÜKAY gerçek ihtiyaçlarını ve çocukların ilgisini daha iyi yansıtmaya katkıda bulunabileceği ve aile içi dinamikleri daha iyi kavrayarak ele almak, şiddet davranışlarının kökenleri ve ortay çıkış sebeplerinin anlaşılması hakkında bir farkındalık oluşturacağı düşünülmektedir. Anne ile etkileşimler, bir bebek için neredeyse tüm dünyayı oluşturur. Bu oluşum sadece hayatta kalmayı sağlamakla kalmayıp aynı zamanda başarılı beyin gelişimi için gerekli beslemeyi sağlayan bir çerçeveyi temsil etmektedir. Şiddet açısından ergenlik de çocukluk devresi kadar önemli bir dönem olarak görülmektedir. Bu süreçte bireylerde hormonal, fiziksel, psikolojik ve sosyal değişimler yaşanmakta ve kimlik gelişimi, sosyal ilişkiler ve duygusal gelişim gibi önemli psikolojik dönüşümler gözlenmektedir. Bu döneminde ergenin ebeveyn otoritesini sorgulamaya başlaması, kendi kararlarını almak istemesi ve akranların önem kazanmasıyla birlikte aileyle daha az zaman geçirmesi gibi değişimler de önemli rol oynamaktadır. Araştırmalara göre ebeveyn, ergenin yaşadığı gelişimsel değişmeleri anlayıp buna imkân verdiğinde, aile içinde olağan tartışma ve çekişmeler olsa bile fırtınalı bir sürecin yaşanmadığını göstermektedir. Ayrıca ergenin hem kendini ifade etmesini hem de aile bağlarını korumasını kolaylaştıracak tutum, davranış ve uygulamalar, ergen için en olumlu gelişimsel sonuçları sağlamaktadır.57 Ebeveynlerin ergenlik dönemindeki çocuklarına samimi ve destekleyici bir ortam sağlamaları, sınırlayıcı, müdahaleci ve aşırı koruyucu olmadan takip ve gözetimi sürdürmeleri, çocuklarının bireyselliğini tanımaları hem ergenin ebeveynle bağlarının korunmasına hem de psikososyal uyumuna önemli katkı sağlamaktadır.58 Ergenlerde sağlıklı ve dengeli uyum mekanizmalarının işlemesi, hem bireysel açıdan hem de sosyal ortamda suç ve şiddete sürüklenme ihtimalini azaltıcı bir etki olarak düşünülmektedir. 57 Melike Sayıl/Yeliz Kındap/Yusuf Bayar/Fatih Bayraktar/Deniz Kurt/Arcan Tığrak/E. Helin Yaban, Ergenlik Döneminde Ebeveynlik ve Ergenin Psikososyal Uyumu, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, 2012, Ankara, s.3. 58 W. Andrew Collins/Laurence Steinberg, Adolescent Development in Interpersonal Context, In Handbook of Child Psychology (eds W. Damon, R.M. Lerner and N. Eisenberg) Volume III. Social, Emotional, and Personality Development, 2007, https://doi.org/10.1002/9780470147658.chpsy0316.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1