108 +kPn $oÕkOanPaVÕnÕn *HUL BÕUakÕOPaVÕ .aUaUÕnÕn 0HPXUL\HWH (WkLVL tadır. Burada önem arz eden husus DMK m. 48/A-5’te “Türk Ceza Kanunu’nun 53 üncü maddesinde belirtilen süreler geçmiş olsa bile; kasten işlenen bir suçtan dolayı bir yıl veya daha fazla süreyle hapis cezasına ya da affa uğramış olsa bile devletin güvenliğine karşı suçlar, Anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine karşı suçlar, (…)(1) zimmet, irtikâp, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerini aklama veya kaçakçılık suçlarından mahkûm olmamak.” koşuluna yer verilmiş olmasıdır. Hükümde ceza miktarı ve suç türü dikkate alınarak bir ayrım yapılmıştır. Burada sayılan suçlar bakımından hükmün açıklanmasının geri bırakılması halinde memuriyete nasıl etki edeceği önem arz etmektedir. İfade edilen etkiyi hem memuriyete girişte hem de memurluktan çıkarılma/görevin sonlandırılması bakımından ayrı ayrı ele almak gerekir. Çünkü hükümde aslında ikili bir ayrım yapılmıştır; 1- Türk Ceza Kanunu’nun 53. maddesinde belirtilen süreler geçmiş olsa bile kasten işlenen bir suçtan dolayı bir yıl veya daha fazla süreyle hapis cezasına mahkûm olma hali 2- Affa uğramış olsa bile devletin güvenliğine karşı suçlar, Anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine karşı suçlar, zimmet, irtikâp, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerini aklama veya kaçakçılık suçlarından mahkûm olma hali memuriyete engel olarak kabul edilmiştir. İkinci olasılık bakımından para cezası alınmış olması veyahut ceza miktarının düşük olması, hak yoksunluğuna hükmedilmiş olması arasında bir ayrım bulunmamaktadır.61 Yine sanığın bu hükümde sayılan suçlardan birkaçını işlemesi halinde her suç bakımından ayrı ayrı memur olma ehliyetinin ele alınması gerekli olup idare tarafından cezanın toplanarak bütüncül bir şekilde alınması mümkün değildir.62 61 Serkan Çınarlı/Sevinç Arslan Hızal, “Hükmün Açıklanmasının Geri Bırakılmasının Memuriyete Giriş ve Memuriyetin Sona Ermesine Etkisi”, Terazi Hukuk Dergisi, C. 12, S. 134, Ekim 2017, s. 21. 62 Çınarlı/Hızal, s. 21.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1