184 6a÷OÕk +L]PHWOHULndH ødaUHnLn 2UJanL]aV\Rn 6RUXPOXOX÷X sources. On the other hand, some opinions accept organizational fault merely as a type of responsibility. In addition, in judicial decisions, side obligations of the administration other than diagnosis and treatment services are also mentioned, and the scope of the relevant obligations is not specified. Our study aims to reveal that the organizational defect has a different quality from the service defect in line with the Council of State practice and to determine the scope of the organizational liability that constitutes the side obligations mentioned in the judicial decisions. Keywords: Organization Defect, the Responsibility of The Administration, Disruptions in the Establishment and Functioning of Health Services Giriş Sağlık hizmeti1 devlet tarafından sunulması gereken en temel kamu hizmetlerinden birisidir.2 Bu hizmet idare tarafından sunulan en eski hizmetlerden birisi olup, idarenin kendi personel ve imkânlarıyla sunulmasının yanında idarenin gözetim ve denetimi altında özel hukuk kişilerince icra edilmesi de mümkündür.3 Sağlık personellerinin özen yükümlülüğü ihlalleri genel olarak hizmet kusuru, aydınlatma kusuru, üstlenme kusuru ve organizasyon kusuru alanlarında meydana gelmektedir. Sayılan kusur hallerinin bütününü kapsayacak nitelikte uygulama hatası veya malpraktis kavramları kullanılabilmektedir.4 Tıbbi uygulama hatalarının (malpraktis) en belirgin özelliklerinden birisi çoğu zararın bireysel kusurdan değil, ekip veya sağlık kurumunu da kapsayacak nitelikte hatalar silsilesinden kaynaklanabilme1 Anayasa Mahkemesi’ne göre sağlık hizmetleri niteliği gereği diğer kamu hizmetlerinden farklılık arz etmektedir: “Sağlık hizmetinin temel hedefi olan insan sağlığı sorunu, ertelenemez ve ikame edilemez. Bilime dayalı olması gereken tanı ve tedavi metotlarının insan yararına sürekli yenilik ve gelişme göstermesi, hizmet kalite ve beklentilerini çağın koşullarına yaklaştırmayı gerektirmektedir. Bu yönüyle sağlık hizmetleri, kendi iç dinamikleri ve nitelikleri gereği üretilmesi ve halk yararına sunulmasında özel sektörün kazanç, rekabet ve büyüme dinamiklerinden yararlanacak türdeki hizmetlerdendir”. Anayasa Mahkemesi, E. 2004/114, K. 2007/85, T. 22.11.2007, www.anayasa.gov.tr (E.T.:10.02.2022). 2 Seda Uçar Akbulut ve Emre Akbulut, “BM Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Haklar Sözleşmesi’nin 12. Maddesi Çerçevesinde Sağlık Hakkı ve İdarenin Sorumluluğu”, İdare Hukuku ve İlimleri Dergisi, 2012, C. 15, S. 1, s. 261. 3 Mustafa Yılmaz, “İdarenin Sağlık Hizmetlerinden Doğan Kusur Sorumluluğu”, Sağlık Hukuku Sempozyumu Bildiri Kitabı, Erzincan 15-16 Mayıs 2006, 1. baskı, Yetkin Yayınları, Ankara 2007, s. 135. 4 Hakan Hakeri, Tıp Hukuku, 20. baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara 2020, s. 923; 941.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1