186 6a÷OÕk +L]PHWOHULndH ødaUHnLn 2UJanL]aV\Rn 6RUXPOXOX÷X mel yapıda tasnif edildiği görülmektedir. İlgili tasnif kapsamında devletin sağlık hizmetleri sunumu konusunda yükümlülüğünün henüz hastalık ve/veya maluliyetler ortaya çıkmadan önce başladığı görülmektedir. Diğer yandan sağlık hizmetlerinin sunumundan kaynaklanan uyuşmazlıkların çoğunluğu teşhis ve tedavi edici sağlık hizmetleri alanında ortaya çıkmaktadır.9 Sağlık Hizmetleri Temel Kanunu’ndaki ilgili tasnif ve Sağlık Bakanlığı ve Bağlı Kuruluşlarının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname’nin 2. maddesindeki “herkesin bedeni, zihni ve sosyal bakımdan tam bir iyilik hali içinde hayatını sürdürmesini sağlamak” hükmü birlikte değerlendirildiğinde sağlık hizmetlerinin kapsamının oldukça geniş tutulduğu görülmektedir. Tokalı’ya göre sağlık hizmetlerinin kapsamı, oldukça geniş bir nitelik taşımaktadır. Bu kapsamda, idarenin klasik sağlık hizmetlerinin ötesinde çevre, su, gıda, gürültü vb. nedenli bireylerin bedeni, zihni ve ruhsal sağlığına zarar gelmesini önleyici nitelikte koruyucu sağlık hizmetleri vermesi de gerekmektedir. Bu açıdan Sağlık Bakanlığı’nın hizmetin niteliğine göre diğer kurum ve kuruluşlarla koordineli olarak faaliyet göstermesi gerekmektedir.10 1.2. Sağlık Hizmetleri Kapsamında İdarenin Niteliği Millî Savunma Bakanlığı ve üniversiteler hariç olmak üzere, ülkemizde kamu tüzel kişisi olarak Sağlık Bakanlığı’nca doğrudan sağlık hizmetleri sunulduğu gibi, denetim ve düzenleme yetkisi Sağlık Bakanlığı’nda olmak üzere özel hukuk tüzel ve gerçek kişilerince de sağlık hizmetleri yürütülebilmektedir.11 Bazı Kamu Kurum ve Kuruluşlarına Ait Sağlık Birimlerinin Sağlık Bakanlığına Devredilmesine Dair Kanun’un 2. maddesinde12 belirtilen 9 Miraç Çelik, “İdarenin Sağlık Hizmetlerinin Yürütülmesinden Kaynaklanan Kusursuz Sorumluluğu”, Prof. Dr. Metin Günday Armağanı içinde (305-331), Burak Öztürk ve Diğerleri (Ed.), C. 1, Atılım Üniversitesi Yayınları, Ankara 2020, s. 307-308. 10 Tokalı, s. 21. 11 Tokalı, s. 38. 12 “Cumhurbaşkanlığı, yüksek mahkemeler, Sayıştay, Türk Silahlı Kuvvetleri, Millî İstihbarat Teşkilâtı, üniversiteler, mahalli idareler ve mazbut vakıflara ait sağlık birimleri hariç olmak üzere, bakanlıkları, bakanlıkların bağlı, ilgili ve ilişkili kuruluşları ile diğer kamu ve kuruluşları…” (m. 2).
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1