Türkiye Barolar Birliği Dergisi 161.Sayı

11 7BB 'HUJLVL $\şHn 6(<0(1 d$.$5 lotus denilmektedir. Dört inç olanlar gümüş lotus, dört inçten daha büyük olanlar ise demir lotus adını almaktadır.29 Biçimlendirici bir uygulama olan ayak bağlama uygulaması, yapıldığından itibaren ilk altı ila on yıl aşırı derecede ağrıya sebep olmaktadır.30 Ayak bağlama uygulaması kadınları hem sakat bırakmakta ve onları başkalarının güdümü altına sokmakta, hem de onları cinsel objeler haline getirmekteydi.31 Bu uygulama, kadınları düşmeye daha yatkın kıldığından, kadınları oturdukları yerden kalkamaz hale getirmiştir. Ayakları deforme olmuş pek çok kadın da çömelme yetisini kaybetmiştir ki bu özellikle Çin’deki tuvalet ve diğer günlük aktiviteler için önemli olan bir yetenektir. Bu uygulama, düşme risklerine yol açtığı için kalça kemiği kırılma ihtimallerini de artırmaktadır. Söz konusu zorluklara rağmen, ayakları bağlı kadınların yemek hazırlamada, yürümede veya merdiven çıkmada diğer kadınlardan daha fazla zorluk çekmediklerine ilişkin raporlar mevcuttur. Bu raporlar, Çinli kadınların, sakatlıklarına uyum sağladıkları veya şikâyette bulunma konusunda isteksiz oldukları yönünde anlaşılabilmektedir.32 Ayak bağlama uygulaması, çalışma konusunda da kadınları etkilemiştir. Şöyle ki, ayak bağlama kadınların ayaklarını deforme ettiğinden, kadınların fiziksel hareket kabiliyetini sınırlayan bir uygulamadır. Bu nedenle, uygulama, kadınların sulak tarım arazilerinde çalışma gibi yoğun hareket gerektiren çalışmalara girişmesine engel olurken, ev yapımı el işi üretimi gibi daha az hareket gerektiren faaliyetleri yapmalarına ve bu da hane halkı içinde gelir getirici önemli bir rol oynayan alt sınıf kadınların emekleri arasında, bir değer farklılaşmasına yol açmıştır.33 29 Sedef Kapanoğlu, “Çin’de Kadın İmgesi”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara, 2006, s. 44. 30 Gerry Mackie, “Ending Footbing and Infibulation: A Convention Account”, American Sociological Review, December 1996, C: 61, S: 6, s. 1000. 31 Dorothy Ko, “The Body as Attire: The Shifting Meanings of Footbinding in Seventeenth-Century China”, Journal of Women’s History, Winter 1997, C: 8, S: 4, s. 8. 32 Steven R.Cummings, Xu Ling ve Katie Stone, “Consequences of Foot Binding among Older Women in Beijing, China”, American Journal of Public Health, October 1997, C: 87, S: 10, s. 1678-1679. 33 Fan ve Wu, a.g.e., s. 3.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1