202 6a÷OÕk +L]PHWOHULndH ødaUHnLn 2UJanL]aV\Rn 6RUXPOXOX÷X • Yoğun bakımdaki hastanın defalarca solunum maskesini çıkarmaya çalıştığının bilinmesine rağmen, hastanın maskeyi çıkarmasını engelleyici ek müdahaleler yapılamaması.84 • İstihdam edilen personelin niteliksel ve niceliksel yetersizliği,85 • “Ameliyathane, cihaz ve yardımcı elamanlara ilişkin kusurlarda davalı sağlık kuruluşunun da sorumlu olacağının kabulü gerekir”.86 2.2.6. Nöbet Saatleri Uygun organizasyonun sağlanmaması ve sağlık personelinin iş yükü ağır bir bölümde hizmet vermesi durumunda nöbet sürecinde personelin verimliliği düşebilmektedir. Özellikle ülkemizde genel olarak uygulanmakta olan blok 24 saat nöbet ve akabinde mesaiye devam uygulamasının çok ağır çalışma koşullarına sebebiyet verdiği ortadadır.87 Öz ve Ertan 12 saatlik vardiyalar (gece ve gündüz) halinde çalışan asistanların, vardiya çıkışında bilişsel seviyelerinde düşüş olduğu; özellikle gece vardiyası sonrasında bu düşüşün daha fazla olduğunu belirtilmektedirler.88 Nöbet devirlerinde eksik işlem yapılmaması, personel arası sağlıklı iletişimin sağlanması ve aceleci davranılmaması için nöbet organizasyonu yapılırken devir süreçlerinde devreden ve devralan personelin kısa süreli de olsa (1 saat) birlikte çalışmaları sağlanmalıdır.89 Sağlık personeli açısından özenli hareketinin beklenemeyeceği hallerde, kusurundan bahsetmek mümkün değildir. Bu kapsamda fiziki aşırı yüklenme, aşırı yorgunluk, konsantrasyon ihtiyacı vb. durumlarda sağlık personelinin hatasının kendisine yüklenemeyeceği belirtilmektedir.90 84 Danıştay 10. D, E. 2005/3719, K. 2007/4316, T. 24.09.2007, www.uyap.gov.tr (E.T.:10.02.2022). 85 Bayındır, s. 562. 86 Yargıtay 13. HD, E. 2012/7386, K. 2012/14143, T. 31.05.2012, www.uyap.gov.tr (E.T.:10.02.2022). 87 Polat, s. 125. 88 Hüseyin Öz ve Ayşegül Ertan, “Anestezide Hekim Hataları”, Sağlık Düşüncesi ve Tıp Kültürü Dergisi, 2009, S. Sonbahar, s. 56. 89 Polat, s. 128. 90 Hakeri, s. 921.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1