Türkiye Barolar Birliği Dergisi 161.Sayı

210 6a÷OÕk +L]PHWOHULndH ødaUHnLn 2UJanL]aV\Rn 6RUXPOXOX÷X gibi en temel kamu hizmetlerinden birisinde, hizmet sunumu açısında mali kaynakların tahsisi açısından öncelikli alanların gözetilmesi önem taşımaktadır.134 Bunun yanında Danıştay’ın eğiliminin, sağlık hizmetlerinin kurulmaması veya yeterli donanımla kurulmaması durumlarında idarenin sorumluluğunu kabul etmeme yönünde olduğu görülmektedir.135 Bu kapsamda ilgili anayasa maddesinin Danıştay’ca dar yorumlandığı görülmektedir. Meydana gelen zararın, idarenin eylem veya işlemi dışında başka bir sebebin kısmen veya tamamen etki etmesi halinde, idarenin sorumluluğu üçüncü kişinin veya ilgili sebebin oranında ortadan kalkmaktadır. İlliyet bağının tamamen kesilmesi, idarenin hem kusurlu hem de kusursuz sorumluluğunu ortadan kaldırmaktadır.136 İdarenin sorumluluğunu, illiyet bağının kesilmesi nedeniyle azaltan veya tamamen kaldıran nedenler: beklenmeyen hal, mücbir sebep, 3. kişilerin kusuru, zarar görenin kusuru ve şahsi kusurdur.137 Bu durumlarda somut olayın özelliklerine göre organizasyon kusurunun tespit edilmesi gerekmektedir. 3.1. Kusur Sorumluluğu Öğretide sağlık hizmetlerinin bünyesinde taşımış olduğu risk ve sosyal devlet anlayışının bir uzantısı olarak sağlık hizmetlerinde ağır kusurun aranmaması, hatta idarenin kusursuz sorumluluk esasına göre sorumlu tutulması gerektiği savunulmaktadır.138 Organizasyon kusuru bulunması halinde hastanenin kusurlu bulunduğuna dair karine bulunmaktadır. Bu durumda ispat külfeti hekim ve hastaneye yüklenmektedir.139 Danıştay’ın mevcut uygulamasında, organizasyon kusuru açısından basit hizmet kusuru yeterli görülmektedir:140 134 Kılıç Öztürk, s. 237. 135 Danıştay 15. D, E. 2014/9526, K. 2015/5774, T. 08.10.2015, www.uyap.gov.tr (E.T.:10.02.2022). 136 Kemal Gözler, İdare Hukuku, C. 2, 2. baskı, Ekin Yayınları, Bursa 2003, s. 1221. 137 Tokalı, s. 212. 138 Özge Karaege, “Sağlık Hizmetlerinde İdarenin Kusurlu Sorumluluğu”, Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 2001, C. 8, S. 2, s. 123. 139 Hakeri, s. 1078. 140 Akgül, s. 289.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1