257 TBB Dergisi 2022 (161) Arda ALTINOK lardan değerli kılmaktadır.11 Tokenizasyon ya da tokenize etme ise, dijital ortamda temsil edilebilen bir verinin gelişigüzel ve benzersiz bir değer ile ifade edilmesidir.12 Dijital ortamda bulunan müzik, resim, ses veya video dosyaları tokenize edilerek benzersiz bir dijital varlık haline getirilmekte ve bu tokenlar Non-Fungible Token13 (NFT) olarak adlandırılmaktadır.14 Tokenize etme eylemi ise, dijital bir varlığın kripto varlık olarak ifade edilmesi işlemi olarak tanımlanabilir. Bilinenin aksine NFT üretilirken müzik, resim, ses veya video dosyaları blok zincirine kaydedilmez; bu dosyaların ilgili ortama (IPFS’e) yüklendiğine ilişkin kanıt blok zincirine kaydedilir. Zira müzik, resim, ses veya video gibi büyük boyutlu dosyaların blok zincirine kaydedilmesi oldukça meşakkatli olduğundan bu dosyalar paketlere ayrılmış halde dağıtık ve eşler arası (P2P) yapıya sahip IPFS (Inter Planetery File System) protokolünde saklanır.15 Blok zincirine işlenmesi amacıyla dijital varlığın (örn. resim, ses 11 Pınar Çağlayan Aksoy/Zehra Özkan Üner, “NFTs and copyright: challenges and opportunities”, Journal of Intellectual Property Law & Practice, C. 16, Sa. 10, Y. 2021, s.1117, Çevrimiçi. http://repository.bilkent.edu.tr/bitstream/ handle/11693/78125/NFTs_and_copyright_challenges_and_opportunities. pdf?sequence=1 (Erişim: 12.02.2022); Clifford C. Histed/Stephen M. Humenik/ Jeremy M. McLaughlin/ Anthony RG Nolan/Judith Rinearson/Mark H. Wittow/ Daniel-Charles V. Wolf/Jonathan M. Miner/Daniel S. Nuñez Cohen, “The Coming Blockchain Revolution in Consumption of Digital Art and Music: The Thinking Lawyer’s Guide to Non-Fungible Tokens (NFTs)” KL Gates, 25 Mart 2021, Çevrimiçi. https://www.klgates.com/The-Coming-Blockchain-Revolution-inConsumption-of-Digital-Art-and-Music-The-Thinking-Lawyers-Guide-to-NonFungible-Tokens-NFTs-3-25-2021 (Erişim: 12.02.2022). 12 Murat Sucu, “Dijital Yönetim İşletme Yönetiminde Yeni Bir Yaklaşım”, Iksad Publications, 2021, s. 38. 13 Gayri Misli Jeton/Token olarak tercüme edilebilir. 14 https://www.natlawreview.com/article/coming-blockchain-revolutionconsumption-digital-art-and-music-thinking-lawyer-s (Erişim Tarihi: 11.02.2022); Aksoy/Üner, a.g.e., s.1118; Cecilia Trevisi/ Roberto Moro Visconti/Andrea Cesaretti, “Non-Fungible Tokens (NFT): business models, legal aspects, and market valuation”, Media Laws, Mart 2022, s1, Çevrimiçi. https://www.researchgate. net/publication/359134650_Non-Fungible_Tokens_NFT_business_models_legal_aspects_and_market_valuation (Erişim: 12.02.2022) 15 Andres Guadamuz, “The treachery of images: non-fungible tokens and copyright”, Journal of Intellectual Property Law & Practice, 2021, s. 14, Çevrimiçi. https:// papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3905452 (Erişim: 12.02.2022); Aksoy/ Üner, a.g.e., s.1121; IPFS protokolü de günümüzün web sitelerini oluşturan HTTP ve HTTPS protokolleri benzeri bir protokol olup temel farkı merkezi olmayan, eşler arası (P2P) yapıda olmasıdır. https://docs.ipfs.io/how-to/mint-nftswith-ipfs/#a-short-introduction-to-nfts (Erişim Tarihi: 11.02.2022)
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1