Türkiye Barolar Birliği Dergisi 161.Sayı

269 TBB Dergisi 2022 (161) Arda ALTINOK dokümanını hazırlayarak NFT’nin ve NFT’ye konu eserin kapsamı, satın alınması halinde bunu nasıl kullanacağı, NFT projesinin nasıl tokenize edildiği, NFT satın aldığında bunun karşılığında NFT sahibine ne vaadedildiği hakkında bilgi verebilmektedirler. Opensea ve benzeri NFT pazaryerlerinde satışa sunulan NFT’lerde genellikle bu tip izah nameler hazırlanmasa da daha büyük NFT projelerinde bu tür izah nameler hazırlanmaktadır. Örneğin 9D NFT adlı NFT oyununu geliştiren 9D NFT Project tarafından hazırlanan izah namede oyun kapsamında satın alınan/ kazanılan NFT’lerin oyunun herhangi bir unsuruna ilişkin telif haklarının devri anlamına gelmeyeceği belirtilmektedir.46 Benzer şekilde NFT oluşturan eser sahipleri veya NFT satışlarının yapıldığı pazaryerleri de kendi lisans koşullarını belirleyerek telif hakkı sorunlarını çözmeye çalışmaktadır.47 Örneğin Makersplace adlı NFT pazaryeri platformunun lisans sözleşmesine göre NFT alıcıları satın aldıkları NFT’leri ticari amaç için kullanamazlar; yalnızca kullanım, dağıtım ve yeniden satım haklarına sahip olurlar.48 Bir NFT yaratıcısının hazırladığı izah namede ya da hazırlanan lisans koşullarında/ sözleşmelerinde bu NFT’yi satın alarak NFT’ye konu müzik eserini işlettiğiniz kafede çalabilir veya NFT koleksiyonunuzla bir konser verebilirsiniz şeklinde bir açıklama olduğu varsayımında da mali hakların devredilmediği ya da ruhsatının verilmediği sonucuna varabilir miyiz? NFT’ye konu müzik eserinin kafede çalınması FSEK md. 25 uyarınca umuma iletim hakkının kullanımının basit bir örneğidir.49 Bu örnekte her ne kadar eser sahibi, NFT’leştirdiği eserine ilişkin NFT izah namesinde ya da hazırlanan lisans koşullarında/ sözleşmelerinde umuma iletim hakkına ve temsil hakkına ilişkin olarak bu hakları kullanma yetkisini (ruhsat) NFT’yi satın alacak kişiye bırakmış gibi gözükse de FSEK md. 52 hükmü bu noktada son derece açıktır. Hükme göre mali haklara ilişkin devir ve ruhsat gibi hukuki işlemlerin yazılı şekilde yapılmış olması geçerlilik şartıdır. Kanaatimizce burada her ne kadar izah namedeki ya da hazırlanan lisans koşullarındaki/ sözleş46 White Paper için bkz. https://9dnft.com/whitepaper-9dnft.pdf (Erişim Tarihi: 13.02.2022) 47 Aksoy/Üner, a.g.e., s.1125. 48 Mesa, a.g.e. 49 Sinan Bayındır, “Eser Sahibinin İzni Olmaksızın Eseri Umuma İletme Suçu”, TBB Dergisi, Y. 2014, Sa. 113, s. 322.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1