90 +kPn $oÕkOanPaVÕnÕn *HUL BÕUakÕOPaVÕ .aUaUÕnÕn 0HPXUL\HWH (WkLVL Yine karşı bir başka görüşe göre; 11 burada hukuki bir sonuç doğmadığını söylemek güçtür. Hükmün açıklanmasının geri bırakılması kararı neticesinde denetimli serbestlik tedbirine başvurulması da bir hukuki sonuç olup mahkûmiyet ya da beraat şeklinde bir hükmün açıklanması şart değildir. Son olarak ifade etmek gerekir ki aşağıda koşullarına değinirken de fark edileceği üzere hükmün açıklanmasının geri bırakılması kararı karma bir yapıya sahiptir. Çünkü bu karar türü yalnızca maddi ceza hukuki anlamında sonuçlara sahip olmayıp aynı zamanda ceza yargılaması hukuku bakımından da birtakım sonuçlara sahiptir.12 II. BENZER KAVRAMLAR İLE İLİŞKİSİ Hükmün açıklanmasının geri bırakılması kararı sıklıkla hapis cezasının ertelenmesi kararı ile mukayese edilmektedir. Hapis cezasının ertelenmesi TCK m. 51’de düzenlenmiş olup koşulları bakımından önemli farklılıklar barındırmaktadır. Öncelikle hapis cezasının ertelenebilmesi için kişinin işlediği suçtan dolayı iki yıl veya daha az süreyle hapis cezasına mahkûm edilmiş olması gerekmektedir. Bu sürenin üst sınırı, fiili işlediği sırada on sekiz yaşını doldurmamış veya altmış beş yaşını bitirmiş olan kişiler bakımından üç yıldır. Bununla birlikte kanun koyucu hapis cezasının ertelenmesine karar verilebilmesi kişinin; 11 İbrahim Pınar/Öner Çalışkan, Memurluğun ve Kamu Görevinin Sona Ermesi, Seçkin Yayıncılık, Ankara 2020, s. 199. 12 Hakeri/Ünver, s. 688; Bahri Öztürk/Durmuş Tezcan/Mustafa Ruhan Erdem / Özge Sırma Gezer/Yasemin F. Saygılar Kırıt /Özdem Özaydın/Esra Alan Akcan/Efser Erden Tütüncü/Derya Altınok Villemin /Mehmet Can Tok, Nazari ve Uygulamaları Ceza Muhakemesi Hukuku, 15. Bası, Seçkin Yayıncılık, Ankara 2021, s. 438; Gökcen/Balcı/Alşahin/Çakır, s. 639. “Sanık hakkında kurulan mahkumiyet hükmünün hukuki bir sonuç doğurmamasını ifade eden ve doğurduğu sonuçlar itibariyle karma bir özelliğe sahip bulunan hükmün açıklanmasının geri bırakılması kurumu, denetim süresi içinde kasten yeni bir suçun işlenmemesi ve yükümlülüklere uygun davranılması halinde, geri bırakılan hükmün ortadan kaldırılarak kamu davasının 5271 sayılı CMK’nın 223. maddesi uyarınca düşürülmesi sonucunu doğurduğundan, bu niteliğiyle sanık ile devlet arasındaki cezai nitelikteki ilişkiyi sona erdiren düşme nedenlerinden birisini oluşturmaktadır”, Yrg. 16. Cd, E. 2020/5026, K. 2020/4897, T. 9.10.2020, https://karararama.yargitay.gov.tr/, (E.T:09.12.2021). Öğretide karşı görüşe göre; hükmün açıklanmasının geri bırakılması suça ve cezaya doğrudan etki etmediği için bir maddi ceza hukuku kurumu olarak kabul edilemeyecek olup ceza usul hukukunu ilgilendiren bir kavramdır. Görüş için bakınız: Hakan Karakehya, Ceza Muhakemesi Hukuku, Savaş Yayınevi, Ankara 2015, s. 562.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1