Türkiye Barolar Birliği Dergisi 162.Sayı

369 TBB Dergisi 2022 (162) Özde DEREBOYLULAR rulmuş ise de Aralık 1963’te başlayan çatışmalar neticesinde Kıbrıslı Türklerin Anayasa’da öngörülen haklarından mahrum bırakılması ve Cumhuriyet yönetiminden dışlanması söz konusu olmuştur. Bu gelişmeleri müteakiben, iki toplumlu düzen terk edilmiş ve yerine iki ayrı yönetim gelmiştir.2 Kıbrıslı Türkler bu dönemden sonra, önce Geçici Türk Yönetimi’ni, sonra Kıbrıs Türk Yönetimi’ni, ardından Otonom Kıbrıs Türk Yönetimi’ni, sonrasında ise Kıbrıs Türk Federe Devleti’ni (KTFD) kurmuşlardır.3 Neticesinde, KKTC 15 Kasım 1983’te kurulmuştur. KKTC’nin ilanından sonra hazırlanan ve 5 Mayıs 1985 tarihinde halk oylamasına sunulup kabul edilen Anayasa, Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir. 1985 Anayasası, temel hak ve özgürlüklerin önemli bir kısmını kapsayan, geniş bir temel haklar kataloğu içermektedir. Bu haklar yalnızca sayılmakla yetinilmemiş olup, ayrıntılı hükümler ve ek güvencelerle takviye edilmiştir.4 Bugün, Kuzey Kıbrıs’ta uygulanmakta olan mevzuatın kayda değer bir kısmı, İngiliz sömürgesi döneminden kalmıştır.5 Bu nedenle, Kuzey Kıbrıs’ta İngiltere’dekine benzer bir hukuk sisteminin uygulandığını söylemek yerinde olur.6 Hatta, bazı yasalar açıkça İngiliz hukukuna gönderme yaparak konu ile ilgili bir düzenleme bulunmaması halinde, İngiliz hukukunun doğrudan uygulama alanı bulacağını vurgulamaktadır.7 Belirtilmesi gereken bir başka önemli husus ise KKTC 2 Zaim M. Necatigil, KKTC Cumhuriyeti’nde Anayasa ve Yönetim Hukuku, Lefkoşa 2015, s. 2. 3 Tufan Erhürman, “Çok Katmanlı Toplumlarda İstikrarlı Demokrasi: Birleşik Kıbrıs Örneği”, AÜHFD, 61(1) 2012, 107-147, s. 116. 4 Fazıl Sağlam, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Anayasa Hukuku Dersleri, Yakın Doğu Üniversitesi Yayınları, Lefkoşa 2016, s. 147. 5 Örneğin, Fasıl 2 Avukatlar Yasası, Fasıl 6 Hukuk Muhakemeleri Usulü Yasası, Fasıl 144 Alkollü İçkiler Satış Yasası, Fasıl 154 Ceza Yasası, Fasıl 155 Ceza Muhakemeleri Usulü Yasası. 6 Can Azer, “KKTC İdari Yargısında İstinafa Genel Bir Bakış”, TBBD, 2017(128), 169-186, s. 170. 7 Örneğin 9/76 sayılı Mahkemeler Yasası’nın 38’inci maddesi açık bir biçimde Common Law’u (Ahkam-ı Umumiye) açık bir biçimde KKTC’de geçerli mevzuat olarak göstermektedir. Ceza Muhakemeleri Usulü Yasası’nın 3. maddesi ise “Bu yasada veya ilgili zamanda yürürlükte olan mevzuatta ceza muhakemeleri usulü konuları ile ilgili olarak özel bir kural olmadığında her Mahkeme, cezai işlemlerde, İngiltere’de ilgili zamanda yürürlükte bulunan ceza muhakemeleri usulü ile ilgili yasa ve usul kurallarını uygular” şeklinde olup yasaların yorumu için yürürlüğe girdikleri tarihlerdeki İngiltere’de yürürlükte olan mevzuata bakılması gerektiğine dikkat çekmektedir.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1