30 Güçlü Yürütme Organının Egemen Olduğu Afrika Başkanlık Sistemleri ve Nijerya Örneği olmayacağı oylanır. Hem Temsilciler Meclisi hem de Senato, üçte iki çoğunlukla soruşturma başlatılması yönünde karar aldığı takdirde ise soruşturma sürecine girişilir. Soruşturma önergesinin kabulü sonucunda, Nijerya Anayasa Mahkemesi başkanı sıfatını da haiz Nijerya Başyargıcı (Chief Justice of Nigeria), iddia ve ithamları araştırmak üzere, yasama ve yürütme organıyla ya da herhangi bir siyasi partiyle ilgisi bulunmayan, tarafsızlığına tamamen güvendiği yedi kişiden bir heyet oluşturur. Baş yargıç tarafından göreve getirilen bu heyet, Anayasaca kendilerine tanınan üç aylık süre zarfında, görevi kötüye kullanma iddiasını soruşturur ve topladığı bulguları süreç sonunda Ulusal Meclis’e rapor eder. 143. maddenin sekizinci fıkrasına göre, soruşturma heyetinin Ulusal Meclis’e sunduğu rapor, Başkana ya da Başkan yardımcısına yönelen iddia ve ithamların yeterli bulgularla kanıtlamadığı yönünde ise soruşturma sonuçsuz kalır. Aksi durumda ise rapor tekrar her iki mecliste de oylanır ve yine her iki mecliste de ancak üçte iki oranında delegenin bu yöndeki kararıyla Başkan veya Başkan yardımcısı görevden alınabilir. Anayasaca Başkana tanınan görev ve yetkilerin hukuka uygun biçimde kullanılmasının sağlanmasında Ulusal Meclis’in elinde oldukça etkili bir koz olduğu düşünülen suçlandırma prosedürü aynı zamanda Nijerya hukukunda pozisyonu ve statüsü ne olursa olsun hiç kimsenin hukukun üstünde olmadığı ve yürüttükleri görevlerden ötürü kamu görevlilerinin hukuken sorumlu olduğu hususlarının önemli bir göstergesini teşkil etmektedir.63 Bununla birlikte, normatif düzenlenişinde henüz ilk bakışta göze çarpan birçok aksaklık, ilgili prosedürün pratikte öngörülen işlevleri yerine getirememesine yol açmaktadır. Bu aksaklıklardan ilki, soruşturmanın birinci aşamasını gerçekleştirmekle görevli yedi kişinin ne şekilde tespit edilebileceğine ilişkindir. Bu bakımdan öncelikli soru, Anayasa’nın ilgili hükmünde açıkça belirtildiği üzere, hiçbir şekilde kuşku duyulmayacak kadar tarafsızlıklarından güven duyulan kimselerin gerçek hayatta var olup olmadıkları ve -var iseler- bu kişilerin belirlenebilmesinin mümkün olup olmadığıdır. Lâkin belirtmek gerekir ki, etkili bir usulün işletilebilmesi açısından diğer meseleler öylesine sorunludur ki öğretide işbu 63 Taiwo, s. 249; Ogunsakin, s. 137; Olasupo, s. 9; Fagbadebo, s. 307-308.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1