52 Cezaevlerinde Hükümlü ve Tutuklulara Yönelik Zor Kullanılmasının ve Kelepçe Takılmasının Sınırları luk ve hesap vermeyi gerektirir.27 Ayrıca işkence ve eziyet niteliğindeki eylemler nedeniyle Anayasa’nın 137/2 ve buna paralel 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu’nun 24/3. maddesindeki hükümleri gereği konusu suç teşkil eden emrin yerine getirilmemesi gerektiğinden kolluk biriminin amiri emir vermiş olsa bile ilgili kolluk yine de sorumlu olacaktır.28 B. CEZAEVLERİNDE ZOR KULLANMA YETKİSİNİN YASAL DAYANAKLARI VE SINIRLARI 1. Cezaevi Personelinin Hukuki Statüsü 5275 sayılı Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanun’un 33. maddesine göre, ceza ve infaz kurumlarının güvenlik ve gözetim servisinde görevli infaz ve koruma baş memurları ile infaz ve koruma memurları kurumun güvenliği, düzeni ve disiplininden sorumludur. Görev ve yetki alanları düşünüldüğünde esasen özel idari kolluk kuvveti görevi ifa etmektedirler. Özel idari kolluk kuvvetleri hizmete dayalı bir kolluk kuvvetidir. Özel idari kolluk kuvvetleri devlet veya yetkili tüzel kişiler tarafından özel kanunlar ile kurulup teşkilatlanan, genel kolluk görevi dışında bağlı bulunduğu alan çerçevesinde güvenlik sağlamak amacıyla, kendi kanunlarınca silah taşıma yetkisi bulunan kolluk kuvvetleridir.29 Bu gibi hizmet kolluğu olarak da ifade edilen30 özel idari kolluk birimleri ilgili kurumların yürüttükleri hizmete bağlı olarak bu bakanlık veya idari kuruluşun emri ve sorumluluğu altında görev yaparlar.31 5275 sayılı Kanun’da ceza infaz kurumunda görevli personelin cezaevinin güvenliğinin, disiplininin ve düzeninin sağlanması konusunda hangi koşullarda zor kullanacağı, zor kullanma noktasında yetkili amirin kim olduğu hüküm altına alınmıştır. Aynı şekilde 1721 sayılı Kanun’da ise hangi hallerde silah ve ateşli silah kullanılabileceği ve bu kullanıma kimin karar verebileceği açıkça düzenlenmiştir. Bu bağlamda 5275 ve 1721 sayılı Kanunlardaki düzenlemeler uyarınca infaz ve koruma memurları ve baş memurları görevli oldukları ceza in27 May/Headley, s.93 28 Zabunoğlu, s.643 29 Kemal Gözler, İdare Hukuku, Cilt 2, 3. Baskı, Ekin Kitabevi, Bursa 2019, s.498 30 İl Han Özay, Günışığında Yönetim, 3. Baskı, Filiz Kitabevi, İstanbul 2017, s.734 31 Metin Günday, İdare Hukuku, 11. Baskı, İmaj Yayıncılık, Ankara 2017, s.290
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1