126 &H]a +XkXkXnda 7akdLUL øndLULP 1HdHnOHULnLn 8\JXOanPaVÕ 6RUXnX YH 7RSOXPVaO BHkOHnWL medeki kasıt ve saikleri de bu kavramı belirlemede önem taşımaktadır. Failin sabıkalı olması veya mükerrir olması gibi hususlar, geçmişi yorumlamak açısından tek başına yeterli olmayacaktır. Bu kapsamda, salt kişinin mükerrir olması nedeniyle, takdiri indirimin uygulanmamasına karar verilemeyecektir. Böyle olsaydı, TCK’nın 51 ve CMK’nın 231. maddesindeki düzenlemelere benzer bir düzenleme yapılarak, belli adli sicil kayıtlarına sahip kişiler hakkında takdiri indirim nedenlerinin uygulanması açık bir şekilde önlenebilirdi. Buna göre, fail sabıkalı olsa bile, geçmişten bugüne kadar yapılacak analizler kapsamında, geçmişin bugüne yansımaları, failin suçları arasındaki bağlantı veya bağlantısızlık, suçların niceliği ve niteliği, suç işlemedeki ısrarı, suçların işlenmesindeki yoğunluklar ve uslanmaz bir kişiliğin olup olmadığı değerlendirilerek karar verilmesi gerekecektir. Failin geçmişi; failin aile ilişkilerini, okul hayatını, işlediği suçları, bu suçların niteliklerini, ceza alınmasından sonra toplumsal hayata uyum sağlamasını da kapsayan bir süreç analizi olarak değerlendirilmelidir. Hayatında ilk defa suç işleyen örneğin öğretmenlik yapan bir failin işlediği mala zarar verme suçu ile sürekli olarak aynı suçu işleyen, aldığı cezalar nedeniyle ıslah olmayan ve suç işlemeyi alışkanlık haline getiren bir failin aynı çerçevede değerlendirilmemesi gerekir. İşlediği bütün suçlara rağmen, topluma uyum sağlama konusunda çaba sarf eden ve bu konuda gerekli tedbirlere uymakta kararlılık gösteren kişi hakkında, geçmişteki yaşamı da örnek gösterilmek suretiyle, takdiri indirim yapılması yönünde bir karar verilmesi, ceza adaletinin sağlanması açısından daha sağlıklı bir sonuca ulaştıracaktır.62 2. Failin Sosyal İlişkileri İnsan, bir birey olmasına rağmen, toplumsal hayatla kucaklaşmış veya kucaklaşmak zorunda olan bir varlıktır. Toplu yaşama kültürü ve topluma katkı sunan bir insan olma figürü, ideal bir gerçeklik olmakla birlikte, bireyi doğru bir zemine taşımaya zorlayan ve kurallara uymaya iten bir olgu olarak da görülebilir. Belirlenen ana kurallara ve en genel anlamda, düzene aykırı davranışlar sergileyen insanlar, 62 Özbek/Doğan/Bacaksız/Tepe, S. 623.; Özgenç, “Genel Hükümler”, s. 910.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1