179 TBB Dergisi 2022 (163) Banu ULUSAN sını ifade eder. Meşruiyet, somut olayın özelliklerine göre belirlenmelidir.116 İşlendikleri amaçla bağlantılı, sınırlı ve ölçülü olma ilkesi ise unutulma hakkı ile yakından ilgili olup,117 amacın gerçekleştirilmesiyle ilgili olmayacak şekilde veri kaydedilmesini, bu amaçla sınırlı olmasını ve veri işlemeyle gerçekleşmesi istenen amaç arasında bir denge kurulmasını hedeflemektedir.118 Mevzuatta öngörülen süre ile sınırlı olarak muhafaza edilme ilkesi, amaçla sınırlılık ile bağlantılı olup, belirsiz bir gelecekte veriyi kullanma ihtimali ile saklama işleminin yapılamamasına hizmet eder.119 KVKK m. 28, kanunun uygulanmayacağı istisnaları da belirlemiştir. Bu maddenin ilk fıkrasında yer alan istisnalardan biri, “Kişisel verilerin soruşturma, kovuşturma, yargılama veya infaz işlemlerine ilişkin olarak yargı makamları veya infaz mercileri tarafından işlenmesi” olarak belirlenmiştir (KVKK m. 28/1(d)). Görüldüğü gibi söz konusu düzenleme, yargılama türü ya da işlemi bakımından belirli bir ayrım yapmamıştır. Bu durumda kanımızca KVKK hükümlerinin hukuk mahkemelerinde ve e-duruşma ile elde edilen veriler bakımından bir koruma sağlamayacağını söylemek mümkündür. Ancak Anayasa’nın yirminci maddesinin üçüncü fıkrası “Herkes, kendisiyle ilgili kişisel verilerin korunmasını isteme hakkına sahiptir. Bu hak; kişinin kendisiyle ilgili kişisel veriler hakkında bilgilendirilme, bu verilere erişme, bunların düzeltilmesini veya silinmesini talep etme ve amaçları doğrultusunda kullanılıp kullanılmadığını öğrenmeyi de kapsar. Kişisel veriler, ancak kanunda öngörülen hallerde veya kişinin açık rızasıyla işlenebilir. Kişisel verilerin korunmasına ilişkin esas ve usuller kanunla düzenlenir” şeklinde olup, özel hayatın gizliliğinin korunması kapsamında kişisel verilerin korunmasına anayasal bir temel kazandırmıştır. Bunun yanı sıra, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi her ne kadar kişisel verilerin korunmasını ayrıca düzenlememişse de Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi bu konuyu özel hayatın gizliliğinin korunması kapsamında ele almakta, yapılan başvuruları da bu çerçevede değerlendirmektedir.120 AİHM bu tür davalarda öncelikle kişisel veri116 Küzeci, s. 337. 117 Küzeci, s. 337. 118 KVKK Bilgi Notu, s. 16. 119 KVKK Bilgi Notu, s. 17. 120 Songül Atak, “Avrupa Konseyi’nin Kişisel Veriler Açısından Sağladığı Temel Güvenceler”, Türkiye Barolar Birliği Dergisi, Sayı 87, 2010, s. 102.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1